תחנת הכוח המתוכננת ליד כפר סבא > כל מה שרציתם לדעת

באפריל 2017 קיבלה הממשלה החלטה במסגרתה הוסמכה חברה פרטית המייצגת את תאגיד הענק הגרמני Siemensלתכנן – ללא מכרז חוקי – את הקמתה של תחנת כח דו -דלקית (גז וסולר) בהיקף של עד 1,300 מגה וואט (אמורה להיות מוקטנת בשטח ובגודלה בשל  בהעדר זיקה קנינית שלהיזם  לקרקע – למרות העדר הזיקה וקביעת המשנה ליועמ"ש שאסור לרמ"י לאפשר קרקעות שלו ליזים – אושר לייזם לתכנן תחנה בסד"ג גדול כפי שתוכננה במקור), מיקום התחנה סמוך לתחנת הדלק "מפגש השלום" בדרום השרון – "תחנת כפר סבא"

החלטת הממשלה הורסת את העתיד של כל האזור-שכולל 500,000 תושבים יהודים וערביים, תחנת הכח המתוכננת להיות ממוקמת 700 מטר מבתי יישובינו פועלת על גז וסולר בסד"ג של 1300 מגה ואט מתוכננת על שטח של 150 דונם (שאין בידי הייזם את הזיקה לקרקע אליהם)  -פי 3.5  מתחנת "רידינג".
התחנה המתוכננת היא מפעל ענק מזהם ומסוכן לייצור חשמל על בסיס גז וסולר. בתאריך 23/6/19 הופקדה התוכנית הסופית להערות והתנגדויות, אנחנו פועלים בדרכים משפטיות, סביבתיות לובינג והתנגדות ציבורית לבטל את הגזירה ולעצור את האסון שמתוכנן לאיזורנו.

הצטרפו למטה המאבק בפייסבוק

  • איזור השרון רווי תשתיות מזהמות, כבישים (6,5, 444), תשתיות הולכת חשמל ארציות תשתית גז, פליטות משריפות פסולת פיראטיות, מחצבות, פעילות מט"שים וגלישות ביוב מהשטחים ואיזור השרון. לכן, הקמת תחנות כוח על גז וסולר תחמיר את הזיהום באזור השטח אף יותר. המשמעות – מאות אלפי תושבים חשופים לזיהום יום יומי, חסר תקדים בהיקפו.
  • איזור השרון רווי בתשתיות מזהמות של המדינה – כבישים, קווי הולכה ראשיים של חשמל ארצי, קו גז, מסילות רכבת, קו אווירי של מטוסים (מסלול 21) ועוד.
  • באזור השרון הדרום מזרחי חיים 500,000 תושבים –תחנה שתוקם תהווה סכנה ביטחונית, בטיחותית, בריאותית וסביבתית,

         התנגדויות: 

  • "פצצה מתקתקת" –סכנה ביטחונית ובטיחותית מיידית לכל יישובי האזור – התחנה נמצאת במרחק 170 מטר מגדר הגבול ו -400 מטר מבתי קלקיליה והיא מהווה מטרה נוחה לפעילות טרור (פגיעה במתקן אסטרטגי של מדינת ישראל)
  • פגיעה אקוטית בבריאות הציבור– התחנה תפלוט חומרים מזהמים כמו תחמוצת החנקן, תחמוצת גופרית וחלקיקים קטנים שיגרמו לגידול בתמותה בקרב 500,000 התושבים הגרים בסמיכות לתחנת "כפר סבא" בגין מחלות כגון: סרטן, אסטמה, מחלות לב ומחלות קשות אחרות
  • פגיעה במשק המים – תחנת הכוח המתוכננת יושבת על קרקע שמתחתיה שני אקויפרים ומי תהום – החלקיקים והרעלים שיורדים לקרקע – נספגים במי הקרקע ומזהמים. תחנה כזו מחזיקה 9000 ליטר מזוט להפעלה בחירום ועל פי הנחיות יצרן – מאות תחנות דלק מעל הקרקע בו זמנית במידה ותהיה דליפה, יפגעו גם עתודות המים. האיזור מוגדר כאיזור רגישות הידרולוגית א' גבוהה מאד (תמ"א 34 ב סעיף 30) אין למקם בו תעשייה מזהמת – אחסון בלבד הייזם שינה על דעתו את הרגישות לבינונית בשל קידוח שערך והגדיר את הקרקע כחרסית – בפועל הקרקע בעיקרה היא אדמת סחף.
  • מסלולי טיסה 2:6 2:1 – בהגדרות לייזם חל איסור בניית תחנת כח על מסלולי טיסה וארובות שלא יעלו על 212 מטר כולל הפליטות– אל מסלול 2:1 ו 2:6 בנתב"ג מגיעים לנחיתה ומטוסי הנוסעים מנמיכים בדיוק מעל תחנת הכח המתוכננת – רוחב מסלול הטיסה 2 ק"מ – פגיעה בכלי טייס שבאים לנחיתה.
    בשל מגבלת הגובה של הארובה והפלומה (גובה האוויר החם המיתמר מהארובה, הקטינו היזמים את גובה הארובה כדי שרת"א לא יתנגדו לתוכנית –
    שכל הזיהום ישאר באיזור -עמק למרגלות הרי שומרון) בתחנות הכח בחדרה של 600 מגה ואט גובה הארובות המתוכנן 80 מטר !
  • פגיעה במשק המים – תחנת הכוח המתוכננת יושבת על קרקע שמתחתיה שני אקוויפרים ההר ואקויפר תנינים הגדול בארץ ומי תהום – החלקיקים והרעלים שיורדים לקרקע – נספגים במי הקרקע ומזהמים. תחנה כזו מחזיקה 9000 ליטר מזוט להפעלה בחירום ועל פי הנחיות יצרן – מאות תחנות דלק מעל הקרקע בו זמנית במידה ותהיה דליפה, יפגעו גם עתודות המים. האיזור מוגדר כאיזור רגישות הידרולוגית גבוהה מאד(תמ"א 34 ב סעיף 30) אין למקם בו תעשייה מזהמת – אחסון בלבד הייזם שינה על דעתו את הרגישות לבינונית בשל קידוח שערך והגדיר את הקרקע כחרסית – בפועל הקרקע בעיקרה היא אדמת סחף.
  • בעיית רעש ואקוסטיקה – תחנה בסד"ג 1300 מ"ו לא יכולה להיות מוקמת 700-900 מטר מבתי ישובים – בעיית רעש ואקוסטיקה (רעש קבוע של מערבל בטון קבוע) רעידות בשל המנועים הגדולי – מפוררות בתים לאורך זמן.

ממטה המאבק נמסר "אנו קוראים לכם לעצור את ההחלטה האומללה שתמית אסון על אזור השרון. תשתיות לאומיות צריכות להיות מתוכננות ע״פ אינטרסים לאומיים ולא על פי אינטרסים של בעלי הון. עד כה כל בקשתנו למידע אודות אופן בחירת המיקום ותהליך הקמת התחנות לא הועבר ונשאר חסוי ללא מענה. למרות בקשות רבות שהגשנו על פי "חוק חופש המידע" ועתירה מינהלית שבה קבעה השופטת שעל רשות החשמל לחשוף את המידעים – דבר שלא ניתן לעותרות עד היום. ההליך כולו מנהל ללא שקיפות הציבור וללא שיתוף ראשי הערים והרשויות. הליך הקמת התחנות קלוקל וחסר ראייה מערכתית רחבה. בשיטת כל הקודם זוכה חברות פרטיות ובעלי הון מקבלים מנדט מהמדינה לקבוע איפה יקומו תחנות הכוח המזהמות – הפועלות על גז וסולר – על גבם ביטחונם ובריאותם של מאות אלפי תושבים. באפריל 2017 קיבלה הממשלה החלטה במסגרתה הוסמכה חברה פרטית המייצגת את תאגיד הענק הגרמני סימנס, לתכנן – ללא מכרז חוקי – את הקמתה של תחנת כח דו -דלקית (גז וסולר) בהיקף של 1,400 מגה וואט סמוך לתחנת הדלק "מפגש השלום" בדרום השרון. תחנת כח ”כפר סבא“, תחנת הכח המתוכננת ממוקמת 600 מטר מבתי יישובינו וגודלה 252 דונם –פי שלש וחצי מתחנת "רידינג". התחנה המתוכננת היא פצצה מתקתקת" – בהיבטים הבאים:

  1. סכנה ביטחונית ובטיחותית מיידית לכל יישובי האזור – התחנה נמצאת במרחק 170 מטר מגדר הגבול ו -700 מטר מבתי קלקיליה והיא מהווה מטרה נוחה לפעילות טרור (פגיעה במתקן אסטרטגי של מדינת ישראל) .
  2. פגיעה אקוטית בבריאות הציבור– התחנה תפלוט חומרים מזהמים כמותחמוצת החנקן, תחמוצת גופרית וחלקיקים נשימתיים קטנים שיגרמו לגידול בתמותה בקרב 500,000 התושבים הגרים בסמיכות לתחנת כפר סבא בגין מחלות כגון: סרטן, אסטמה, מחלות לב ומחלות קשות אחרות
  3. התחנה תגרום לפגיעה אקולוגית בלתי הפיכה לכל הסביבה של יישובינו :יער קיבוץ חורשים, אדמות החקלאים, חצרות הבתים ובעלי החיים

4.תחנת הכוח המתוכננת יושבת על קרקע שמתחתיה שני אקוויפרים ומי תהום. החלקיקים והרעלים שיורדים לקרקע – נספגים במי הקרקע ומזהמים. במידה ותהיה דליפה, יפגעו גם עתודות המים.

  1. התחנה בהיותה קרובה לישובים שלנו תחסום כל אפשרות של פיתוח, בנייה והתרחבות בישובים הסמוכים החלטת הממשלה הורסת את העתיד של כל האזור-שכולל 500,000 תושבים יהודים וערביים , הערים ראש העין וכפר סבא, יישובים קהילתיים וקיבוצים: מתן ,ירחיב, נירית, שדה חמד, נווה ימין וחורשים, המועצות האזוריות דרום השרון, אלפי מנשה , כוכב יאיר –צור יגאל, וישוביים הערביים כפר ברא, ג'לג'וליה, וטייבה.

הילדים והנכדים שלנו לא יסלחו לנו אם נגדל אותם בצל ארובות מזהמות ומסכנות חיים וכולנו נהיה חשופים לכימיקלים ולחומרים מסוכנים. הקמת התחנה תגרום לנזק בלתי הפיך ובכייה לדורות ובכך מהווה איום אסטרטגי על כל אזור השרון! נלחמים לחיות –לא להקמת תחנת הכח "כפר סבא" !!!

להצטרפות למטה המאבק לחצו כאן

לחתימה על ההתנגדויות לחצו כאן