אתר שימור המורשת הכפר סבאי "בית הבאר הראשונה" מתחדש בתצוגת מולטימדיה חדשה למבקרים

עיריית כפר סבא ומוזאון כפר סבא, בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת, גאים להציג תצוגת מולטימדיה חדשה ומושקעת של "בית הבאר הראשונה". בחוויית המולטימדיה יוקרן על קירות בית הבאר סרט היסטורי חדש על הבאר, שנחפרה ב-1906. התצוגה החדשה מצטרפת לאטרקציה של הליכה על פי הבאר, המכוסה במשטח זכוכית משוריינת. בית הבאר יפתח מחדש עם התצוגה החדשה באירוע חגיגי במעמד ראש העיר רפי סער ומחזיקת תיק התרבות עו"ד עדי לוי סקופ, שיתקיים בתאריך 24.12.2020.
בית הבאר מוכרז כאתר שימור מורשת ומספר את סיפורה של כפר סבא מכיוון המים והחקלאות.
עד לחפירתה של הבאר הראשונה בכפר סבא, נאלצו הפועלים להביא מים מבאר שמוקמה בסמוך לקבר בנימין או מכפר מל"ל. כדי להקימה, שילם כל פועל ממייסדי העיר 76 פרנק שייעודם להוצאות ציבוריות.
עומק הבאר הוא 17 מטרים, ולצידה הוקם מבנה החאן ששימש למגורי הפועלים
באמצע שנות ה-40 סגר ועד המושבה את הבאר, שהתגלתה מחדש במקרה במהלך העבודות להרחבת מזכירות העירייה ב-1993, ובתחתיתה סליק לנשק בימי המחתרות.
בסיפורה של הבאר הראשונה שזור גם סיפורה של הילדה הראשונה שנולדה לכפר סבא. סיפרה חנה זטלר שהגיעה לעיר עם עשר המשפחות הראשונות ב-1913. מאחר ובמושבה לא היה בית חולים, נסעה חנה בעגלה לנווה שלום ביפו ללדת. בבית החולים חלתה בקדחת וחזרה לכפר סבא לאחר שלושה שבועות. בעלה, בן-ציון, קנה פרה כדי שיהיה חלב לתינוקת רבקה, את הפרה חלבה חנה. ביום למחרת החזרה הביתה ניגשה חנה לרחוץ את רבקה התינוקת, הלכה לבאר לשאוב מים בעזרת החבל בן 20 המטרים אך לרוע מזלה הדלי נפל לבאר. כך יצא שהילדה הראשונה של כפר סבא רחצה לראשונה באמבט של חלב.

ראש העיר, רפי סער: "כפר סבא משופעת בסיפורי חלוציות ויצירתיות של תושבות ותושבי המושבה, שנאבקו על הפיכת המקום לעיר פורחת ומשגשגת. זכינו באתר שימור מורשת מרשים, ותוספת תצוגת המולטימדיה החדשה הופכת את האתר לאטרקטיבי לביקורי מערכת החינוך, וכמובן הציבור הרחב, ואני מזמין את כל תושבות ותושבי העיר לסייר במקום וליהנות מפיסת היסטוריה מרתקת במיוחד".
עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל: "המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל תומכת ותמשיך לתמוך בהנגשת אתרים היסטוריים ייחודיים כבית הבאר הראשונה, לתושבי העיר ומבקריה. אנו מזמינים את תושבי כפר סבא ואזור השרון להכיר את ההיסטוריה של אחת הערים הוותיקות בישראל בעת החדשה ולבקר באתר".

חברת המועצה ומחזיקת תיק התרבות, עו"ד עדי לוי-סקופ: "אנחנו ממשיכים בתנופת שימור, פיתוח וחידוש אתרי המורשת בעיר, כדי להנגישם באופן ייחודי ומרגש לכל תושבי ותושבות העיר וכל אזור השרון. אני מודה לכל השותפות והשותפים לפרויקט השימור ומזמינה את כל התושבות והתושבים בוא ולבקר בבית הבאר, בהתאם להנחיות".

מנהלת ואוצרת מוזאון כפר סבא, ירדנה ויזנברג: "אנחנו מאמינים בחיבור תושבי העיר להיסטוריה ולמורשת שלה. בית הבאר הראשונה הוא אתר לדוגמה, בו אפשר ללמוד על היסטוריית העיר והתפתחותה, להכיר את הסיפורים על שורשי העיר הנטועים הרחק בתחילת המאה ה-20. הביקור בבית הבאר הראשונה מהווה אטרקציה ייחודית ומרתקת, הנחרתת בלבם של המבקרים בה. אנו מודים לכל השותפים בפרויקט השימור של האתר וערוכים לקבל קבוצות בהתאם למגבלות התקופה".

מוזאון כפר סבא מקיים סיורים, הדרכות ופעילויות לקהל הרחב ולקבוצות מאורגנות בבית הבאר ובמתחם החאן הכולל גם את צריף הסנדלר, האקליפטוסים הוותיקים ובניין החאן המשמש כיום כמשכן לשכת ראש העיר והנהלתה.
מוזמנים לפנות למוזאון ולתאם סיור ופעילות במקום 09-7640868 kfar-saba-museum.org