איך מתבצע ניקוי מערכת סולארית?

מערכות סולאריות, כלומר מערכות שמתמירות את אור השמש לכדי חשמל שכולנו יכולים להשתמש בו, הן מוצר שהולך והופך לנפוץ יותר ויותר. אם מדינת ישראל תעמוד ביעד שהציבה לעצמה – 20% מכלל צריכת החשמל יגיע מאנרגיות מתחדשות כבר ב-2025, וכעבור חמש שנים השיעור יטפס ל-30% – מן הסתם יהיו עוד הרבה מאוד פאנלים סולאריים על הגגות, בשדות ובמקומות נוספים. במציאות שכזו, הולך וגדל גם הביקוש לניקוי מקצועי של המערכות המועילות, ובעמוד זה תמצאו מידע רלוונטי בנושא.

ציוד ייעודי

הדגש הראשון של ניקוי מערכת סולארית הוא שימוש בציוד ייעודי. בפרט נדרשת מברשת עדינה בעלת מבנה מיוחד ואלפי סיבים – וזאת על-מנת למנוע נזק לציפוי המאוד עדין שיש לפאנלים שקולטים את אור השמש. עוד פריט שעשוי להידרש לצורך ניקוי המערכות הסולאריות הוא מוט טלסקופי מתכוונן, והסיבה לכך היא השטח הנרחב של הפאנלים והקושי להגיע לכל פינה שלהם בלי ציוד עזר.

מים מרוככים

המים הישראלים מכילים כידוע אבנית. המשקע הקשה עלול לפגוע בתאים הפוטו-וולטאיים שמרכיבים את הלוחות הסולאריים, ולמעשה לגרום להם נזק בלתי הפיך משום שלאחר שאותה אבנית מצטברת על פאנל סולארי קשה מאוד להסיר אותה. בהתאם ניקוי מערכות סולאריות יתבצע אך ורק באמצעות מים מטופלים – כלומר, מים שעברו טיפול ריכוך שמנטרל את האבנית הבעייתית.

ניסיון רלוונטי

מעבר לציוד המתאים ולמים שעברו את הטיפול ההכרחי, יש עוד מפתח קריטי להצלחת הניקוי של המערכות הסולאריות ומזעור הסיכון לפגיעה בהם: הניסיון של האדם שמבצע את המלאכה בפועל. מאחר שמדובר כאמור בתחום חדש יחסית יש מעט אנשי מקצוע מיומנים, ולכן כשבוחרים חברה לביצוע ניקוי מערכת סולארית חשוב להתרשם מהניסיון שבכל זאת נצבר וגם מהבקיאות המקצועית.

תדירות מספקת

הדגש הרביעי של ניקוי מערכות סולאריות הוא ביצוע הפעולה באופן מקצועי בתדירות המומלצת. אי הקפדה על כלל זה עלולה לגרום להצטברות לכלוכים רבים מסוגים שונים על הפאנלים היקרים, ולאחר מכן יהיה קשה לנקות באמת כל פינה ופינה בלוח. בדרך כלל התדירות הנכונה היא בין 3-4 ל-6-8 פעמים בשנה, בהתאם למיקום הספציפי של כל פאנל ולמידת החשיפה שלו לזיהום ולכלוך.

למה חשוב מאוד להקפיד על כל הכללים של ניקוי מערכות סולאריות?

הניקיון המקצועי של המערכות הסולאריות – שיש להן משימה חשובה במיוחד: לצמצם במידה ניכרת את זיהום האוויר שכולנו משלמים עליו מחיר יקר מאוד – הוא מרכיב מהותי בתחזוקתן. כשעל תא פוטו-וולטאי (תא שיודע להמיר אור, את זה של השמש כמובן, לזרם חשמלי) יש לכלוך, התא לא קולט את האור, ולכן גם לא מייצר חשמל. תפוקת המערכת כולה פוחתת, כשעל-פי הערכות מומחים ההבדל בין התפוקה של פאנל נקי לבין זו של פאנל מלוכלך יכולה להגיע גם ל-30%. בהתאם, על-מנת להבטיח כדאיות כלכלית אמיתית, חשוב לנקות את המערכות בתדירות הרצויה ובאופן האפקטיבי ביותר האפשרי.