הדגשים העיקריים של תכנון אקוסטיקה לאולפן ביתי

מוזיקה היא מזון לנפש. החיים שלנו שמחים יותר בזכות המוזיקה, מרגשים יותר ואפילו מעניינים יותר. מוזיקה היא גם דרך מצוינת לבטא את עצמנו, ולכן אין פלא שרבים ורבות רוצים ליצור מוזיקה. הטכנולוגיות השונות ובעיקר הידע הרב שהצטבר אצלנו מאפשרים לכל אחד ואחת כמעט להקים אולפן ביתי איכותי, כך שהיום קל הרבה יותר מאי פעם להקליט. בעמוד זה מפורטים הדגשים העיקריים של יצירת אקוסטיקה לאולפן ביתי כדי שכל הקלטה תישמע מצוין.

מידות החדר

הדגש הראשון לגבי יצירת אקוסטיקה לאולפן ברמה גבוהה באמת הוא מבנה החדר. כמובן שלא תמיד יש בחירה לגבי החדר שאותו הופכים לאולפן ביתי, אבל אם כן יש לכם בחירה, מומלץ להעדיף חדרים עם מידות שונות אלה מאלה. כלומר, חדר שהרוחב שלו שונה מהאורך, ושניהם שונים מהגובה. לדוגמה, חדר בגובה של כ-3 מ' (שהוא המידה הסטנדרטית), ברוחב של 2 מ' ובאורך של 5 מ'. כמו כן כדאי שהחדר יהיה סימטרי.

החומר שממנו עשויים הקירות

הדגש השני הוא קירות החדר שיהפוך לאולפן. גבס הוא חומר עם יכולות בידוד נמוכות, ולכן אם ישנם קירות גבס בחדר הסיכוי שההקלטות יהיו איכותיות לא גבוה. בנוסף, השמעת מוזיקה בווליום גבוה יחסית בחדר עם קירות מגבס עלולה להוות מטרד לשכנים. בהתאם ההמלצה היא להעדיף חדרים עם קירות בלוקים.

המיקום של עמדת ההאזנה ושל המוניטורים

אחרי שבוחרים חדר מתאים, השלב הבא בתכנון מיטבי של אקוסטיקה לאולפן הוא מיקום נכון של עמדת ההאזנה ושל המוניטורים. העיקרון המנחה הוא יצירת משולש שווה צלעות. אורך הצלע של המשולש הוא כמובן בהתאם למידות של החדר, כשבדרך כלל אם שומרים על מרחק של מטר בין צמד הרמקולים, ועל מרחק דומה בין כל רמקול לבין עמדת ההאזנה, התוצאה תהיה טובה מאוד.

בנוסף, את עמדת ההאזנה כדאי למקם בסמוך לקיר קדמי – על-מנת שהקיר הזה לא ישבש את פעילות הרמקולים.

אקוסטיקה לאולפן ביתי בלי צלילים חוזרים

אחד האתגרים העיקריים של תכנון אקוסטיקה לאולפן ביתי (וגם מקצועי, כמובן) הוא לכידת הצלילים החוזרים. כידוע, גלי הקול שיוצאים מהרמקולים מגיעים לא רק אל עמדת ההאזנה אלא גם אל הקירות שמקיפים את האולפן. אחרי שגל קול נתקל בקיר הוא יגיע אל המאזין, אבל בעיכוב ביחס לצלילים המקוריים, ולכן חשוב לנטרל את התופעה הזו.

הפתרון הוא איתור הנקודות המדויקות שבהן צלילים מתנגשים בקירות, והתקנת ספוג אקוסטי באותם מקומות. עוד חשוב לציין שהתקנת הספוגים הנ"ל צריכה להיות סימטרית. בפרט חשוב להתייחס לבסים, וזאת מפני שצלילים בתדרים נמוכים נוטים להדהד יותר מצלילים אחרים. ישנם אמצעים ייחודיים שנקראים לוכדי בסים והם מוצבים בפינות של החדר (בחלקו הקדמי). כדי ללכוד צלילים בתדר של פחות מ-100 הרץ נדרש ספוג עבה במיוחד.