סערה על רקע אוהל המתפללים בהדרים:”למי שלא מתאים מוזמנים לעבור למקום נטול יהודים”

מאת: אירית מרק

 

האופוזיציה תעלה במועצת העיר שאילתה לראש העירייה על חוקיותו של אוהל המתפללים במזרח העיר בשכונת הדרים. אוהל המתפללים הוקם בתקופת הקורונה ומשמש את הציבור הדתי באזור כולו. בניגוד למרצ, אומרת חברת האופוזיציה הדר לביא שאין בכוונת האופוזיציה לדרוש הריסת האוהל

רק חלק מחברי האופוזיציה חתמו על השאילתה והם הדר לביא, יוסי סדבון, יעל סער, סמי ריכטר, פנחס כהנא וצביקה צרפתי וכך טענתם “מזה מספר חודשים מוצב אוהל בשטח ציבורי בשכונת הדרים. תושבי הסביבה מתלוננים על מפגע רעש ועל תקיפות מילוליות ואיומים כלפיהם. חייהם אינם חיים. הם פנו אישית אל ראש העיר שמשום מה סרב להיפגש איתם. האוהל להבנתנו אינו חוקי, וכצפוי מהווה מטרד לשכניו. לא מן הנמנע שהוא מהוה גם סכנה ליושביו. נשמח להבין: 1 .מדוע אתה מסרב להיפגש עם חברי ועד הפעולה שהוקם לנושא?
2 .מדוע אתה מאפשר את קיומו של האוהל הזה בניגוד לחוק?”.

סיעת מרצ מנגד תעלה באותו הדיון הצעה לסדר בדרישה לפרק לאלתר את אוהל המתפללים “לפני כשנה הוזז בחסות העירייה מניין המתפללים בשכונת הדרים אל אוהל ברחוב עמק חורון. שינוי מיקום התפילה בוצע לאחר למעלה משנה של סבל עבור השכנים במיקום הקודם, כשבחסות איסור ההתגודדות בתוך מבנים בתקופת הקורונה נוצר מול ביתם הלכה למעשה בית כנסת תחת כיפת השמיים. האוהל המדובר הוקם ללא היתר ומאז רוחש פעילויות במיקומו החדש, תוך גרימת מפגעי רעש ניכרים עבור השכנים הן בסוף השבוע והן באמצע השבוע. מפגעי הרעש נמשכו והתעצמו גם לאחר ניסיון הידברות והבטחה להזזת האוהל למקום מרוחק יותר באותו מתחם, באופן שמעיד על הצפוי בהמשך גם אם אכן יוזז האוהל. נזכיר שבאותה שכונה ממש ישנה בקשה מזה שנים למרכז לפעילות קהילתית פלורליסטית. עבור צורך זה של תושבים במספר גדול אף יותר המענה לא ניתן מידית, ובוודאי לא באמצעות הקמת אוהל.
בעיה זו לא היתה נוצרת מלכתחילה אם היתה התייחסות לשורש העניין: מדובר במבנה ללא היתר שהוקם על קרקע ציבורית ובהקצאת קרקע עירונית בפועל תוך עקיפה בוטה של נוהל הקצאות הקרקע. אנו מביאים נושא זה בפני מועצת העיר לצורך קבלת החלטה עקרונית: האם ישנם תושבים אשר נמצאים מעל החוק? האם גם תושבים אחרים שירצו לערוך פעילויות משותפות קבועות יקבלו זכות להקמת אוהל על קרקע ציבורית? במידה והתשובה היא חיובית, הרי שהמצב בעיר יהפוך להיות בלתי נסבל בכל שכונותיה כשאוהלים למטרות שונות יוקמו ללא אכיפה. די להזכיר את פינויו בכוח של מאהל המחאה החברתית ליד העירייה בשנת 2011 .אם זהו הדין, הרי שיש להתייחס לכולם באופן שווה”.

חברי מרצ דורשים :”לא יוקמו אוהלים או מבנים ארעיים בכפר סבא ללא היתר. העירייה תפעיל את מלוא סמכותה על מנת לאכוף את החוק. 2 .האוהל ברחוב עמק חורון יפונה לאלתר ולא יוקם מחדש אלא בדרך של הקצאת קרקע כחוק, תוך כיבוד אורחות חייהם של השכנים והימנעות מכל מפגע או הפרעה”.

יו"ר מרצ עילאי הרסגור הנדין:"מקום תפילה לזקוקים לכך – כן. השתלטות דתית אגרסיבית על שכונה חילונית – לא בעירנו! שכונת הדרים היא אחת מהשכונות המקסימות בכפר סבא, בה תושבות ותושבים חיים ביחד ובשלום מזה שנים רבות. בתקופת הגבלות הקורונה החל להתאסף מניין תפילה ליד אחד הבניינים, בטענה שיש לעשות זאת בקבוצות מצומצמות תחת כיפת השמים. בהמשך הפך המקום לבית כנסת בסופי שבוע עם עשרות מתפללים שהפכו את חיי השכנים לגיהינום. לאחר לחץ להפסקת המפגע, הועברו המתפללים לאוהל ברחוב עמק חורון. שם הפך האוהל לשניים (צריך עזרת נשים, לא?) והפעם חיי השכנים החדשים הפכו לבלתי נסבלים. הדברים הגיעו לשיא בתהלוכת הכנסת ספר תורה לאוהל שהתקיימה בליווי מוזיקה רועשת וחסימת כביש, אירוע תמוה בהתחשב שמדובר באוהל ולא בבית כנסת קבוע. התושבים מפוחדים בשל איומים שקיבלו לטענתם. ברור להם שהאוהל הוא רק התחלה והמטרה האמיתית היא לדחוק אותם ולשנות את אופי השכונה. דרשנו לפנות את המפגע הלא חוקי, וגם מצאנו פתרון למתפללים בתוך חדר בסופי השבוע במסגרת המרכז הקהילתי שאמור לקום בעוד מספר חודשים. במקום לקפל את האוהל ולחכות להקמת המרכז, מקימים ממש ברגעים אלה תשתית יקרה לאוהל החדש (כולל ריצוף!) מחר (רביעי) בישיבת מועצת העיר תעלה להצבעה הצעתנו לפינוי הבנייה הבלתי חוקית. אלה הזקוקים באמת למקום תפילה יקבלו את עזרתנו, אך לא בעזות מצח ותוך דחיקת רגלי החילונים".
נ. י.תושבת השכונה הגיבה בנושא בקבוצת כפר סבא שלנו “אנחנו גרים בשכונת הדרים בכפר סבא הרבה מאוד שנים, אנחנו שומרי שבת ללא בית כנסת באיזור,
לפני כמה שנים היה בית כנסת בתוך בית מגורים של אדם מדהים שגם אותו הצליחו לסגור מכיוון שאנשים מבית ליד התלוננו על כך שיש בית כנסת בתוך בית ושמתפללים שם. עם השנים כדי להתפלל במהלך השבוע ובשישי צריכים ללכת המון מתפללים לשכונות מגורים הסמוכות, מה שאומר שביום יום זה לנסוע באוטו וביום שישי ללכת לפחות חצי שעה לכל כיוון וזה על מנת להתפלל הרי יהודים אנחנו.
לפני שנתיים בערך הקימו קבוצת מתפללים מדהימה מקום באמצע השכונה שהתחיל בקורונה שכל השכונה תוכל להתפלל ובחוץ, עם הזמן הרימו את הכפפה ועברו לאיזור פתוח בצד שעשו אותו מאוהלים לעזרת גברים ונשים. עשו ספר הכנסת תורה והיה שמה שמחת תורה וזה פשוט היה מדהים לראות את כל השכונה מלוכדת ושמחה, שרים ורוקדים יחד. עכשיו רוצים לבנות בית כנסת בשכונה שזה דבר שנראה לגיטימי מאוד, אך נראה שלסובבים ״החילוניים״ הפחות מחוברים פחות מתאים. ואני שואלת אותכם, אם בתוך עצמנו אנחנו מפולגים ולא יודעים לכבד אחד את השנייה ולתת את המקום לדתיים גם את המקום בשכונה, לאן עוד נגיע?
בתור דתייה אני מקבלת את כלל האוכלוסייה באשר היא! בימי שבת ליד בית הכנסת יש לפעמים שירים בפול ווליום ובחיים לא תראו דתיים הולכים ועושים על זה בלאגן. אבל מנגד על תפילה כן? אין פה כפייה דתית. יש פה אנשים עם השקפת עולם שונה וכל אחד צריך לכבד את האחר! שאוטובוסים וספורטק ושאר כפר סבא עובדת כרגיל באיזור התעשייה לצורך העניין שום כפייה לא הייתה ודתיים לא אמרו מילה מהמקום של לחיות בהרמוניה. אז במשפט אחד בית כנסת יהיה בשכונת הדרים. ולמי שלא מתאים מוזמנים לעבור למקום נטול יהודים אולי שמה לא יפריעו לכם בכלל”.