עיריית כפר סבא מחדשת המאבק נגד התוכנית להקמת תחנת הכוח “מפגש השלום”
עיריית כפר סבא מחדשת את המאבק נגד הקמת תחנת הכוח “מפגש השלום” בשטחי השרון. השבוע עתרה הגישה עיריית כפר סבא עתירה לבג”ץ, נגד המלצת הות”ל לקדם את תוכנית תת”ל 91 להקמת תחנת כוח באזור השרון בין הכבישים 444 במערב, כביש 6 במזרח וכביש 55 בצפון. את העתירה הגישה העירייה יחד עם רשויות נוספות בשרון: עיריית הוד השרון, המועצה האזורית דרום השרון, המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל, המועצה המקומית כפר ברא, המועצה המקומית אלפי מנשה, עיריית רעננה והמועצה המקומית קרני שומרון.
כזכור, בשנת 2020 הגישה עיריית כפר סבא בראשות רה”ע רפי סער יחד עם כ-17 רשויות נוספות ויחד הגישו עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד תת”ל 91. בעתירה דרשו הרשויות לחשוף מידע ומסמכים רלוונטיים הקשורים בהקמת תחנת הכוח “מפגש השלום” הנמצאת מזרחית לעיר כפר סבא. בעקבות לחץ רשויות המקומיות, החליטה הממשלה להימנע מהקמת תחנות כוח חדשות (וכפתרון לכך ניתנה העדפה להרחבת תחנות כוח קיימות). החלטה זו הייתה אמורה להביא לביטול התוכנית להקמת תחנת הכוח באיזור.
על אף שהוכח מעל כל ספק שמדובר במפגע בריאותי, סביבתי וביטחוני שמסכן את תושבי השרון, פועלים דרגי המקצוע במשרדי הממשלה לאשר את התוכנית. בעתירה שהגישו הרשויות בשרון לבג”ץ נגד התכנית מסבירים שהתכנית נוגדת להחלטת ממשלה 465 שבה הבהירה כי היא קוראת להקמתן של תחנות כוח חדשות בסמיכות או בתוך מתקני תשתית קיימים ולא להקים תחנות במקומות חדשים.
הרשויות בשרון מוחות על התנהלות חסרת כל שקיפות בעניין תכנון הקמת תחנת הכוח וההתעלמות מההשלכות הבריאותיות. אזור השרון המזרחי סובל מתופעות זיהומי אוויר וקרקע שנובעים ממוקדים רבים של שריפת פסולת בלתי חוקית, מרכז טיהור שפכים דרום השרון וריבוי כבישים. תוספת של תחנת כוח לאזור עלולה להיות מכת מוות לתושבים שיסבלו מרמת זיהום חסרת תקדים.

זיהום אוויר, דלקות, מפגעי רעש וחשש מעלייה בפיגועי טרור: תושבי השרון חוששים

תושבי השרון התבשרו על הנכונות לקדם את התוכנית להקמת תחנת הכוח בסמוך לביתם ולא חסכו בביקורת וחשש מהמהלך.
*
יובל אדלשטיין תושב כפר סבא: “כל תחנות הכוח שמקומות בארץ מרוחקות מאזורים מאוכלסים ואילו כאן מדינת ישראל מתכננת לבנות תחנת כוח בסמוך לאזורי המגורים בכפר הסבא ועוד מאות אלפי תושבי השרון. מדובר בחשש לפלטה של שריפת דלקים שכוללת תחמוצות חנקן וחלקיקים תת נשימתיים שהם גורמי תחלואה שמסכנים את בריאות התושבים. ישנו גם חשש מדליפות ותאונות שעלולות לגרום לפיצוצים בלב אזור מאוכלס. אסור לנו לשכוח שהקרבה של תחנת הכוח לגדר ההפרדה מאזור קלקיליה, הופכת את תחנת הכוח ואת יישובי השרון ליעד אסטרטגי לפגיעה עבור ארגוני הטרור”.
*
יעל בנט מאיר ממועצה אזורית דרום השרון הוסיפה: “כאמא שמגדלת ילדים באזור השרון שבו גרים הרבה מאוד משפחות וזוגות צעירים, אני חרדה מאוד לתוכנית להקים מגה תחנת כוח שממוקמת מאות מטרים בודדים מבתי תושבים ותסכן אותם בוודאות עם זיהום אוויר ומפגעי רעש כבדים. זו תהיה אחת התחנות הגדולות במזרח התיכון ותופעל גם על סולר וגם על גז ותפגע בהם ישירות עם זיהום אוויר, שמתווסף לזיהום האוויר שנוצר מכביש 6”.
*
ניר שקמה גורדון מהוד השרון: “לצערי, ממשלת ישראל הנוכחית נשלטת, כמו קודמיה, על ידי הטייקונים המזהמים. הגדלת שיעור האנרגיות המתחדשות ל-40% מייתר את הצורך בהקמת תחנות כוח חדשות נוספות מעבר למאושרות היום עד לשנת 2030, שכן ההספק הקונבנציונלי שיידרש בשנת 2030 הוא כ-15 גיגה וואט בלבד כולל רזרבה, לעומת כ-17 גיגהוואט הנדרשים ב-30% מתחדשות. בהצלחה שיהיה לנו עם תחנת הכוח החדשות שמחליאות והממיתות”.
*
ראש העיר כפר סבא, רפי סער סיכם: “תחנת הכוח ‘מפגש השלום’ היא מפגע סביבתי שמסכן את בריאותם של חצי מיליון תושבים בשרון. הסכנות שגרמו למשרד האנרגיה ולמשרד להגנת הסביבה להסיר את התוכנית מסדר היום באוקטובר 2020 נותרו זהות. מימוש התוכנית מכיל בתוכו השלכות הרסניות, הכוללות פגיעה באיכות הסביבה ובבריאות התושבים כתוצאה מזיהום אוויר, זיהום הקרקע, זיהום מי התהום, מפגעי רעש, קרינה ועוד. גם הסמיכות של תחנת הכוח לשטחי הרשות הפלסטינית, מהווה סכנה אסטרטגית למדינת ישראל וסכנה ביטחונית בפרט לתושבי השרון שייפגעו ישירות כתוצאה מכך. כפי שאמרתי בתחילת הדרך, תחנת כוח לא תקום כאן. נמשיך להוביל יחד עם ראשי הרשויות בשרון ובשומרון קו אחיד המתנגד בתוקף להקמת תחנת הכוח באזור השרון”.
ייתכן שזו תמונה של ‏שמיים‏