284 יום לבחירות לראשות העיר בכפר סבא: כל מה שרציתם לדעת ואף אחד לא מדבר על זה ( עדיין)

מאת: אירית מרק

284 יום בדיוק לבחירות לראשות עיריית כפר סבא, ואף לא מתמודד אחד זולת ראש העירייה, רפי סער, לא יצאו בהכרזה על מועמדותם. לא לראשות העיר ולא למועצת העיר. ברם, חזות פני המתמודדים היא לאו דווקא בהכרח מה שקורה מתחת לפני השטח. מאחורי הקלעים, או מתחת לרדאר, המועמדים מפרסמים עצמם ברשתות, בווטסאפ, בכתבות ממומנות, בפוסטים בפייסבוק, במפגשים אישיים עם בוחרים פוטנציאליים וכדומה

לחדשות נוספות על כל מה שקורה בעיר לחצו כאן

עיריית כפר סבא

בתקופה הקרובה התושבים, צפויים לקבל מבול הודעות ווטסאפ ממועמדים שלא הכירו קודם, הודעות אסאמאס, פלאיירים, פרופילים מזויפים בפייסבוק שישתלחו במועמדים המתחרים. יש מועמדים שכבר החלו לשלוח מסרים בהודעות פרטיות בפייסבוק וזו עיקר הפלטפורמה בה הם מריצים עצמם, נכון להיום וכל זאת, טרם יצאו בהכרזה פומבית על מועמדותם.

ההשתהות נובעת ממספר סיבות. הראשונה שבהם קשורה למימון. כל מועמד מחפש בית שיעמוד מאחוריו, שיממן לו את קמפיין הבחירות ובד"כ מדובר בחיבור למפלגות. לכל מועמד המכהן כיום במועצת העיר יש כרבע מיליון שקלים מובטחים להוציא על קמפיין הבחירות. אם המועמד מתמודד למועצת העיר בלבד זה אולי יכול להספיק, אך לראשות העיר, המועמדים הוציאו מיליונים בבחירות האחרונות, חלק מכספם הפרטי.

המדינה מעניקה מימון ציבור לרשימות והמועמדים, ובתמורה דורשת מהם לדווח על התנהלותם הכלכלית ומגבילה התרומות שהם יכולים לגייס ואת הוצאותיהם. המימון והמגבלות אמורים לשרת כמה מטרות. מטרה מרכזית אחת היא להגביר השוויון ואת הייצוגיות בבחירות – המימון הציבורי מאפשר גם למי שאין ברשותו משאבים כלכליים משמעותיים להתמודד, ואילו המגבלות על תרומות והוצאות אמורות למנוע ממי שיש לו משאבים רבים להשתלט על מערכת הבחירות ועל השיח הפוליטי באמצעות כספו.

המועמדים

המועמדים נכון לעת הזו הם: ראש העירייה המכהן רפי סער. סער זוכה לתמיכת סגן ראש העירייה, אורן כהן. סגן ראש העירייה, דני הרוש הוא חלק מרשימתו של סער והוא בעל כוח אלקטוראלי לא מבוטל בעיר.

עו"ד עדי לוי סקופ, חברת מועצת העיר, נציגת הירוקות בעלת מנדט אחד, צפויה להכריז על התמודדותה לראשות העיר. יש לה כאמור רבע מיליון שקלים למימון הקמפיין מתוקף היותה חברת מועצה ואם מפלגת המחנה הממלכתי תתמוך במועמדותה היא צפויה לקבל סכום דומה פחות או יותר בבחירות למימון הקמפיין. ויש כמובן גם את נושא התרומות שיכולות לעזור למתמודד.

הדר לביא – הדר לביא תתמודד לראשות העיר וצפויה להכריז על מועמדותה. ללביא יש 3 מנדטים במועצת העיר מה שאומר שיש לה כ-750 אלף שקלים שיעזרו לה לממן את קמפיין הבחירות חוץ ממה שכאמור המועמדים מביאים מהבית.

 

 

ד"ר אוסנת ספורטה – לספורטה מנדט אחד במועצת העיר וגם היא צפויה להכריז על מועמדותה לראשות העיר. יש לה רבע מיליון שקלים למימון הקמפיין מאוצר המדינה. עדיין לא ידוע אם ספורטה תחבור למפלגה מסוימת שתתמוך בה.

רון קוגמן – סמנכ"ל עיריית כפר סבא בעבר הצפוי להכריז על מועמדותו בקרוב. בינתיים עיקר פעילותו בפייסבוק.

שם נוסף, עליו כתבנו זה לא מכבר, הוא מועמד בפוטנציה, עו"ד יעקב אוחיון, אשר מאחוריו קבוצת תומכי ליכוד המפצירים בו להתמודד. אוחיון התמודד פעמיים לראשות העיר : 1998. 2003. מטעם הליכוד. בקדנציה הראשונה שלו היה חמש שנים סגנו של יצחק ולד. בקדנציה השנייה שלו היה סגנו של יהודה בן חמו חמש שנים.

יו"ר האופוזיציה, יוסי סדבון, מי שהתמודד בעבר לראשות העיר יפרוש ככל הנראה בתום הקדנציה, כך גם חברי מועצה נוספים צפויים לפרוש.

למועצת העיר, מועמדים חדשים הצפויים להכריז על מועמדותם הם ציבי אלון, יו"ר בית"ר לשעבר, המכהן כיום כיו"ר מועצת השכונות ונדב לויטה המייצג את הצעירים בעיר.

יש את קולות מרצ – הסיעה הגדולה במועצה – 4 מנדטים שלא ברור עדיין אצל מי מהמועמדים ינחתו שכן מרצ הארצית התפוגגה ובמקומית אין כל תנועה.

 

"שבח מוצריך, אל תשמיץ מתחריך"

יואב חביב, מנהל קמפיינים ותיק ומנוסה בתחום עם כמה תובנות לקראת הבחירות "בכדי לנתח את מערכת הבחירות הקרובה צריך לעשות צעד מקדים ועד לרגע זה למעשה אף מועמדת או מועמד לא הכריזו על ריצתם במערכת הבחירות הקרובה. מניסיוני הרב ולדעתי, יש לעשות זאת, בשבועות הקרובים. כל מועמדת או מועמד צריכים להבין שהגיעה העת להכריז באופן פורמלי על התמודדותם, הן לראשות העיר והן למועצה.

"זה צריך להיעשות באופן מסודר ומכובד, בכדי למנוע חרושת שמועות ורכילויות של בתי קפה. כל מועמד, או מועמדת, צריכים לקיים מסיבת עיתונאים מסודרת ואני ממליץ לעשות זאת בביתם בכדי להפיל מחיצות ולהבליט הצד החם והאנושי של המטבע. כל מועמד צריך להכין חוברת מסודרת, אם הוא חובב פרינט, או להגיש לעיתונאים דיסקונקי מוכן עם המצע של כל תכניותיו.

יואב חביב

"כל מועמד ומועמדת חייבים לשבת במסיבת עיתונאים עם הרשימה שתרוץ איתם לבחירות. ברגע שיש לך מועמדים טובים הם בהחלט מהווים קטליזטור לבחירה דווקא במועמד זה או אחר ולכן יש להציג לפחות רשימה חלקית או תומכים שהם מעצבי דעת קהל גם אם לא ירוצו איתם למועצה.

"ככל שאתה מגייס תומכים כבר בשלב זה השיווק של המועמד במושבה נותנים יתרון למועמד שלא יביא איתו תומכים בעלי שם למסיבת העיתונאים. אני ממליץ לכולם, כבר במסיבת העיתונאים הראשונה, להכריז על ניהול קמפיין פוזיטיבי בכדי למנוע את מה שאירע לנו במושבה בבחירות האחרונות. המערכת היתה מלווה בהכפשות והשמצות אם ע"י בוטים ברשתות החברתיות ואם ע"י פעילים שחשבו שהם רוצים את טובם מועמדם אך בפועל זה גורם נזק למשמיץ ולא למושמץ. גם בקמפיין פוליטי כאשר אתה משליך בוץ לעבר יריביך זה חוזר אליך כבומרנג. לכן, יש להשתמש בכלל הישן והטוב, המעביר מסר, של שבח מוצריך, אל תשמיץ מתחריך. אם את או אתה רוצה להיבחר לראשות העיר תשכנע שאתה המועמד הטוב ביותר והמתאים ביותר ואל תשמיץ יריביך.

"אני ממליץ לכל המועמדים, לשמור על מערכת בחירות ראויה, הולמת ופוזיטיבית וזכרו תמיד את הכלל שיש חיים, גם למחרת הבחירות. אי אפשר לעבור מערכת בחירות נגטיבית ומיד עם היוודע התוצאות לחשוב רק אז על טובת תושבי ותושבות המושבה. ברגע שמערכת הבחירות גולשת למסע הכפשות, קשה מאוד להסיר המשקעים מיד אחרי הבחירות. עם כל הכבוד ליום הבחירות, יש חיים לפניו ויש חיים אחריו".

  • יש סיבה לדעתך מדוע המועמדים טרם יצאו בהכרזה עד כה?

"מבלי להיכנס למחשבות המועמדים והמועמדות, שיקול הדעת שלהם במקרה זה אינה נכונה. הגיע הזמן, לקבל החלטות, להפסיק לשקול, להסס, או להימנע מקבלת החלטות. עד עתה, שלב הדילמות והשיקולים היה נכון, ברם, הגיעה העת לקבלת ההכרעות, איש איש וסיבותיו עמו. יש לצאת בהודעה פורמלית בכדי להפעיל את שלב א של הקמפיין. שלב ב של הקמפיין יכול גם להתקיים בעוד חודשיים או שלושה שזה החשיפה, הפרסום, הצגת הסלוגן וכו".

  • אולי הם לא בטוחים שהם באמת רוצים להתמודד או יכולים.

"להערכתי כל מי ששמו הוזכר עד היום מבלי שיצאה הודעה פורמלית הם גם יהיו המועמדים בבחירות הקרובות ולהערכתי יכול עוד להתווסף מועמד אחד או שניים מעבר לקיימים. אני חושב שכל מי שהוזכר עד היום נחוש להתמודד. זו שעת האמת, כל מי שחשב, שקל עד כה, זה הזמן לקבלת החלטות. אם אנחנו רוצים חגיגת דמוקרטיה שהרי בסופו של יום, הבוחר הוא שיקבל את ההחלטה ואני חושב שכל בעלי זכות הבחירה רשאים לדעת בכדי שיוכלו לקבל ההחלטה הנכונה מי הם המתמודדים והמתמודדות".

  • מה דעתך על כך שבבחירות הבאות עלינו לטובה יש לראשונה 3 מועמדות לראשות העיר?

"אני מברך על כך שמקסימום נשים תהיינה מעורבות בקבלת החלטות במשק בכלל ובפוליטיקה בפרט. אני כותב מאמרים ומרצה שנים על חוסר הפרופורציה בין אחוז הנשים באוכלוסייה לבין אחוז הנשים במוקדים של קבלת החלטות. אני מברך ומקווה שהמועצה הבאה תהיה מורכבת בחמישים אחוז נשים וחמישים אחוז גברים".

  • מסר לסיום ? טיפ למתמודדים?

"יש לנו מועמדים ומועמדות מצוינים לראשות העיר, המלצתי היא שכל אחד מהם יודיע על מועמדותו ויבנה אסטרטגיה שתכבד את המושבה האהובה שלנו. תנו לבוחר לומר דברו. מקווה שזו תהיה מערכת בחירות נקיה, אחראית, ההולמת את המארג האנושי של כפר סבא. צאו לדרך עם קמפיין פוזיטיבי שאני כמבוגר האחראי אוכל להיות גאה בכל הקמפיינים. יהיו המועמדים אשר יהיו, אני מאחל בהצלחה מלאה לכולם".