גלו אילו יכולות קוגניטיביות מדהימות יש לכלב שלכם. מאלף כלבים שי רצר חושף המיומנויות שהוכחו על ידי מאלפי כלבים ברחבי העולם והמדע טרם חשף

כמאלף כלבים בכפר סבא, חלק גדול מהחיים שלי סובב סביב אילוף כלבים, שיעורי אילוף וכל מה שיכול להעשיר את הידע המקצועי שלי בתחום. אף על פי שתחום אילוף הכלבים לא חדש, כמו גם האהבה למכשכשים בזנב, עצוב לגלות כמה מעט ידוע על האופן שבו כלבים תופסים את העולם, שכן המוח הכלבי החל לעניין מדענים רק בעשורים האחרונים. עם זאת, בעוד שהאקדמיה איחרה ללמוד את מדע הכלבים, מאלפי כלבים ברחבי העולם גילו תגליות משלהם לגבי היכולות הקוגניטיביות של הכלבים.

חיקוי, מיפוי חלקי גוף ושכפול פונקציונלי

אחת מהיכולות הללו נקראת חיקוי. המשמעות של זה היא להתבונן במישהו אחר מבצע התנהגות חדשה עבורך, ואז לבצע אותה בעצמך. בעוד בני אדם די מוכשרים בחיקוי, כלבים, לעומת זאת, נתפסים בדרך כלל כדורשים הדרכה (אימון!) קפדנית לפני שהם יכולים לרכוש מיומנויות חדשות. עם זאת, בעוד מאלפי כלבים דוחפים את הגבולות של מה שהם יכולים לאמן כלבים לעשות, חלקם הוכיחו שכלבים אכן יכולים ללמוד בדרך זו – ושיש להם יכולות קוגניטיביות מפתיעות אחרות. האם מאלפים מפרשים יתר על המידה את מה שהם רואים – האם חיקוי הוא בעצם מעבר לתפיסתו של הכלב הממוצע?

תמונה 123rf

מדריכת הסמינר המקוונת ג'ולי פלנרי, מבצעת יחד עם כלבה רוטינה לצלילי מוזיקה, כך שהם נראים כאילו שהם רוקדים יחד. זה דורש מאלף כלבים שיכול ללמד כלב לבצע מיומנויות משוכללות, כגון שמיניות סביב רגליו של המאלף. הניסיון העמוק הזה באילוף כלבים סייע לפלנרי ללמד את הפרוטוקול הארוך והתובעני לחיקוי.

כדי ללמד כלב לחקות אותך נדרשת סדרה של הדגמות עד שהוא מבין שיש 'כלל' שצריך לפעול לפיו. במסגרת הפרוטוקול, מאלף כלבים חייב לבצע טריק שהכלב יודע, ואז לומר 'עשה את זה', ואחר כך לתת רמז מילולי לעשות את הטריק. יש לחזור על הפעולות הללו עם מגוון טריקים ידועים אחרים, באופן אקראי, כך שבסופו של דבר הכלב יבין את הכלל: 'עשה את זה' פירושו 'עשה את הדבר שעשיתי זה עתה'. לאחר מכן ניתן לבקש מהכלב ללמוד טריקים חדשים על ידי חיקוי המאלף.

ראוי לציין, שבעת אילוף הכלב, פלנרי נמנעה מלתת רמזים בשפת הגוף שלה, וזאת בכדי להימנע מ'אפקט הנס החכם' – הסוס הנס נראה כיודע לבצע חישובים מתמטיים, אך למעשה תגובותיו נבעו משפת גופו של המאלף שלו. 

כך פלנרי מצליחה לגרום לכלבים שהיא מאלפת להפגין יכולות קוגניטיביות נוספות, כמו מיפוי חלקי גוף. כשהיא טופחת בידיה על כיסא ואומרת 'עשה את זה', הכלבים שהיא מאמנת נעמדים על רגליהן האחוריות, משחררים את הכפות הקדמיות וטופחים על הכיסא.

יכולת מורכבת יותר מפגינים הכלבים שפלנרי מאמנת כאשר היא מרימה פריט בידיה. לא מעט כלבים מצליחים לבצע קפיצה מנטלית ולהרים את הפריט באמצעות פיהם, בעוד כלבים אחרים לא יישמו זאת בהצלחה רבה כל כך, ופשוט פנו אל הפריט.

הפעלת שיקול דעת וחיקוי כלבים אחרים

קן רמירז, אחד ממאלפי החיות המיומנים בעולם, התנסה רבות באילוף פילים, קופים, נמרים, עופות דורסים, קקדו, צבאים, אנטילופות, דולפינים וכלבים. ניסיון האימון המוקדם שלו בבית ספר לכלבי נחייה לימד אותו להתייחס לכלבים כחיות חכמות להפליא. מה שהרשים אותו היה 'אי ציות אינטליגנטי' – הפעמים הנדירות שבהן כלב נחייה היה צריך לסרב לפקודה של המטפל שלו, למען בטיחות המטפל שלו, מה שהעיד על כך שהכלב מפעיל שיקול דעת.

כתוצאה מכך, רמירז החל את הקריירה שלו באילוף כלבים. כשהחל לפתח את מיומנויותיו באילוף חיות נוספות, הוא גילה שכולם למדו באותה צורה, אך המשיך את מחקרו עם הכלבים. לאורך השנים הצליח לתעד כלבים מחקים כלבים אחרים מבלי שנחשפו למאמן, אלא רק שמעו את פקודותיו.

לרתום את הידע כמאלף כלבים ולרתום אותו לתהליך האימון

האמת היא, שיש לא מעט מאלפי כלבים שהצליחו להוכיח כי לחברים הטובים של האדם יש יכולות קוגניטיביות לא פחות ממדהימות. נראה שהמדע מעט מפגר מאחור, אך אין זה אומר שעלינו להיות מוגבלים למסגרותיו.

אם יש משהו שאני ממש אוהב בתחום העיסוק שלי, זה העובדה שאני תמיד לומד דברים חדשים. בתור מאלף כלבים עם ניסיון של שנים בתחום להכיר את היכולת של הכלבים לחקות בני אדם וכלבים אחרים היא רק חלק קטנטן ממה שהעמקתי בו את הידע בשנים האחרונות. אין לי ספק שהלמידה המתמדת והסקרנות היא הסוד להצלחה וליכולת לפתח מערכת יחסים כל כך עוצמתית ומיוחדת עם הכלבים שלי ושל הבעלים שמגיעים אלי עם כלביהם לתהליכי אילוף. הם לומדים מגוון שיטות כיצד להכיר את שפת הגוף של הכלב שלהם להמשך קריאה לחצו כאן ומרוויחים מהתובנות ומהניסיון הזה לא מעט, כי ידע צריך לחלוק, ובטח שלא להגביל למה שהאקדמיה מכירה בו או קבעה.