איך לנקות תכשיטי זהב בבית?

במשך אלפי שנים שימשו העמידות והברק של תכשיטי הזהב כסמל של עושר ומעמד. כמות הזהב שמכיל התכשיט יכולה לנוע בין 24 קראט מוצק לבין ציפוי בשכבת זהב דקה. זהב טהור 24 קראט הוא מתכת רכה הנוטה לשריטות. 

לעתים קרובות תראו תכשיטים המסומנים כ-14 או 10 קראט. אלה עדיין נחשבים ל׳זהב אמיתי׳, עם זאת, הזהב במקרים אלה מעורבב עם מתכות או סגסוגות אחרות כדי להגביר את הקשיות והעמידות של המתכת ממנה עשוי התכשיט. בנוסף, תכשיטי זהב רבים מעוטרים באבני חן יקרות כמו יהלומים ופנינים או במתכות אחרות כמו כסף, פלטינה או נחושת.

מכיוון שכמעט כל תכשיט נענד כשהוא קרוב לעור, הוא מושך אליו שמנים מהגוף, חומרי איפור, לכלוכים וחיידקים, המצטברים על התכשיט וגורמים לאובדן הברק של הזהב. ניקוי קבוע של התכשיטים יאפשר לכם ליהנות מתכשיטי זהב נוצצים במשך שנים רבות. 

באיזו תדירות יש לנקות את תכשיטי הזהב?

תדירות הניקוי של תכשיטי הזהב תלויה בתדירות הענידה שלהם. זהב לא מוכתם בקלות כמו הכסף, עם זאת ענידה וטיפול תכופים עלולים לגרום לעמעום הברק שלו. תכשיט מזהב עם קרט נמוך יותר מכיל ריכוז גבוה יותר של סגסוגות. לכן, תכשיט זה יוכתם כשייחשף לרמות מופרזות של כימיקלים כמו כלור, אלכוהול, חומצות ותרכובות גופרית.

את התכשיטים שאתם עונדים לעתים קרובות יש לנקות לפחות מדי חודש, או בתכיפות גבוהה יותר אם הגימור של המתכת מתחיל להיראות עמום.

מהי טכניקת הניקוי הביתי?

הטכניקה הטובה ביותר לניקוי תכשיטי הזהב בבית מורכבת ממספר שלבים פשוטים:

מה צריך כדי לנקות את תכשיטי הזהב?

הציוד/הכלים הנדרשים הם: 

  • מברשת בעלת זיפים רכים
  • בד כותנה רך
  • קערה קטנה

החומרים הנדרשים:

  • נוזל לשטיפת כלים
  • מים חמים

מהם שלבי הניקוי?

קודם כל, עדיף לנקות בכול פעם רק תכשיט זהב אחד או שניים, כדי למנוע מהחלקים לשרוט האחד את השני.

שלב ראשון: ערבבו מים עם סבון כלים

מלאו קערה שתוכל להכיל את תכשיט הזהב במים חמימים. הוסיפו למים כמה טיפות של סבון כלים, ערבלו וערבבו היטב את הסבון עם המים.

שלב שני: השרו למשך 20 דקות

הוסיפו לתמיסה הנוזלית את תכשיט הזהב והשרו אותו למשך 20 דקות לפחות. במהלך זמן זה ישבור נוזל הכלים כל שומן שהצטבר על פני השטח של התכשיט.

שלב שלישי: לשפשף את התכשיט עם מברשת שיניים במידת הצורך

אם התכשיט מלא בגילופים או מלוכלך מאוד, יתכן שיהיה עליכם לשפשף אותו קלות במברשת עם זיפים רכים, כמו מברשת שיניים ישנה. קרצוף עדין יסיר לכלוכים שהוטבעו בשקעים השונים של התכשיט.

גם מברשת גבות עם זיפים רכים, עשויה להיות כלי נפלא לניקוי תכשיטים. עם זאת, כל מברשת עם זיפים נוקשים עלולה לשרוט את הזהב.

שלב רביעי: לשטוף ולייבש

לאחר ההשריה שטפו את תכשיט הזהב במים רגילים והשתמשו במטלית כותנה רכה כדי לייבש אותו. אל תשתמשו במגבת נייר כי הסיבים עלולים לשרוט את פני השטח, במיוחד אם התכשיט עשוי מזהב עם קראט גבוה.

טיפים חשובים

  • לעולם אל תשתמשו במשחת שיניים, סודה לשתייה או חומר לניקוי מתכות כדי לנקות זהב. חומרים אלה שוחקים ועלולים לשרוט את הזהב. 
  • לעולם אל תשתמשו באקונומיקה שמגיבה עם הזהב ואוכלת את סגסוגות הזהב.
  • אם בטעות השתמשתם בפוליש כסף או בחומר ניקוי אחר שגרם לתכשיט הזהב להיראות עמום, ערבבו את נוזל הכלים והמים החמים והטבילו את התכשיט בתמיסה. המתינו 5 דקות ונגבו את התכשיט במטלית רכה מכותנה. החזירו את התכשיט לתמיסת הניקוי ל-15 דקות נוספות ולאחר מכן שטפו וייבשו כפי שהומלץ למעלה.

המאמר נכתב באדיבות סתיו תכשיטי יוקרה