כפר סבא : תוכנית חדשנית של אגף החינוך לתמיכה וקידום תלמידי העיר, ההורים וצוותי החינוך וההוראה – בעת מלחמה

עיריית כפר סבא מקדמת בימים אלה, באמצעות אגף החינוך העירוני ובשיתוף הנהגת ההורים העירונית, עם תוכנית חדשנית לתמיכה וקידום תלמידי העיר, ההורים וכל צוותי החינוך וההוראה – זאת כחלק מפעילות חינוכית המתקיימת בעיר מאז פרצה המלחמה בשבת ה-7 באוקטובר וכהיערכות לימים שאחרי המלחמה, מתוך ראיית הצורך בחיזוק החוסן הקהילתי ותמיכה במסגרת מערכת החינוך בעיר.

התוכנית, שהוצגה על ידי ראש העיר רפי סער והצוות המקצועי בשיח שהתקיים עם תלמידות ותלמידי תיכונים בעיר, כוללת בין היתר שיחות עם פסיכולוגים לתלמידים, הורים וצוותי חינוך, סדנאות לתלמידים שיסייעו להתמודדות עם חרדות, פעילויות חוסן וקיום דיאלוגים להעצמה וחיזוק, מתוך שיחות המתקיימות כבר היום בבתי הספר ובגני הילדים מאז פרצה המלחמה.

 

 

“אנו חווים את אחת התקופות הקשות בתולדות מדינת ישראל”, מסבירה מנהלת אגף החינוך, אסנת חכמון. “מערכת החינוך מתמודדת עם חרדה לנוכח האסון הנורא שאירע בשבת ה-7 באוקטובר, אליו הצטרפו התמודדות עם שכול, שבי ודאגה כנה ועמוקה לאבות ואימהות, לילדים ולילדות לבני ובנות זוג המגויסים ולוחמים בקו החזית. מערכת החינוך העירונית עושה כל שביכולתה ללוות את כל הבאים בשעריה, לאפשר להם להתמודד עם המצוקות והקשיים, אך בה בעת להוות מוקד של תקווה וחוסן עבור כלל התלמידים, המורים וההורים”.

יחד – קהילה חזקה בעורף

מאז פרצה המלחמה, כינס אגף החינוך את פורום המנהיגות החינוכי – כולל את מנהלי הגיל הרך (מגיל לידה), היסודי והתיכון, מפקחי משרד החינוך והנהלת, לפעילות ועבודה בשותפות הדוקה, לקביעת מטרות ויעדי מערכת החינוך העירונית בעת מלחמה, תוך הנהגת מדיניות חינוך הדרגתית ליצירת תחושת ביטחון ואמון בקרב מנהלים, צוותים, תלמידים והורים. כל זאת, בין היתר, תוך שיתוף פעולה הדוק עם הנהגת ההורים העירונית והקשבה לצרכים העולים מהשטח, ומתוך הבנה כי חוזקה של קהילה נובעת מאחדותה והתגייסותה זה למען זו.

“הגדרנו לעצמנו שתי מטרות מרכזיות: יצירת סדר בחוסר השגרה הקיים כדי לסייע במתן מענה מותאם לכלל הצרכים ולסייע לתלמידינו להתמודד עם החרדות, ויצירת חוסן מוסדי, עירוני ולאומי – תוך העמקת האמון והתקווה בעתידה של ישראל וביכולתנו וחובתנו להיות שותפים בתהליך ההתחדשות והצמיחה של ישראל”, אומרת מנהלת אגף החינוך. “תהליך העבודה כלל בשלב הראשון פעולות איתור, טיפול ומניעה בקנה מידה נרחב והנחינו את כלל מנהלי המסגרות החינוכיות לאתר ילדים וילדות הזקוקים לסיוע. כך גם ביחס לכלל צוותי ההוראה והחינוך. גני הילדים ובתי הספר יזמו פעילויות המסייעות לתמיכה ולהעצמה, לצד הצורך להעמיק את תחושת המשמעות בקרב התלמידים,

לדברי אסנת חכמון, “לצד הטיפול הפרטני פעלנו לזיהוי האתגרים המרכזיים הניצבים לפתחה של מערכת החינוך לנוכח המלחמה. תהליך העבודה הוא תהליך דו כיווני (מהשטח להנהגה, ומהנהגה לשטח). במהלך המפגשים, לאור האמון הרב, הקשר הפנימי ושיתוף הפעולה ההדוק – עלו מורכבויות אישיות ומקצועיות, מורכבויות רגשיות וחברתיות ומורכבויות לימודיות. לאחר זיהוי האתגרים, פעלנו לגיבוש חבילת מענים ומתווים תואמים.
“ייחודו של התהליך הוא בהיותו תהליך הרואה את כלל מערכת החינוך כמערכת לומדת, המסוגלת להתמודד עם שאלות ואתגרים מורכבים, מערכת היברידית ובעלת יכולת השתנות והתאמה לצרכים. מסוגלות זו הינה משמעותית לימים אלו בחיזוק הכוחות הפנימיים של כלל השותפים ומשמעותית גם ליום שאחרי המלחמה”.

כחלק מהתוכנית הייחודית, התגייסו מנהלות ומנהלי גני הילדים ובתי הספר בעיר לאתגר, קיימו פעילות מעמיקה עם הילדות והילדים ובזכות פעילות זו, לצד פעילות השירות הפסיכולוגי-החינוכי, זוקקו העוגנים והחוזקות שיסייעו לתלמידים, להורים ולצוותי החינוך להתמודד עם אתגרי המלחמה ועם הימים שיבואו אחריה.
“לשמחתנו, עלה בידינו לגבש שורה של פעולות שתסייענה בצמצום קשיים רגשיים, ובבניית חוסן אישי ולאומי ותקווה. מערכת החינוך העירונית פועלת בשיתוף פעולה מרשים של אנשי ונשות טיפול, מומחי חינוך, אנשי חינוך פורמלי וחינוך לא פורמלי, צוות מומחים על פי שלבי הגיל השונים, תוך גיבוש מענים המותאמים לצורכי מגזרים שונים – ובכך ייחודה של התוכנית וכוחה לחזק את החוסן הקהילתי”, מסכמת מנהלת אגף החינוך. “מנהלי מוסדות החינוך בעיר, שהיו שותפים למסע חווייתי ומשמעותי, העבירו אותו גם בתוך בתי הספר, וכך הפכו את כלל חברי קהילת החינוך והעיר לשותפים במהלך חדשני ופורץ דרך זה”.

ראש העיר, רפי סער: “אחרי אנשי ונשות טיפול, מומחי חינוך, אנשי חינוך פורמלי וחינוך לא פורמלי וצוות מומחים ע״פ שלבי הגיל השונים – הגיע תורם של התלמידים לחוות דעות לטובת גיבוש תוכנית ״היום שאחרי״ בחינוך, ואני מודה לתלמידי תיכון הרצוג על התובנות החכמות שחלקו עימי במפגש, אותן נכניס לתוכנית. באמצעות תהליך עבודה דו כיווני (מהשטח להנהגה, ומהנהגה לשטח) ומתוך האמון הרב אנו מצליחים לזהות את האתגרים ולגבש חבילת מענים ומתווים תואמים לטובת כל ילדות וילדי כפר סבא”.