ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, מסכם חצי שנה מאז נפתחה המלחמה בשבת ה-7 באוקטובר ויש לו רק שתי בקשות לפני חג הפסח

ניהול עיר בזמן מלחמה, המענים למשפחות המגויסים, ההתנדבות בקהילה, ההתמודדות עם השכול והעצב, לצד הדאגה האין-סופית לחטופות והחטופים – שביניהם תושבי העיר

ראש העיר כפר סבא, רפי סער, מסכם חצי שנה מאז נפתחה המלחמה בשבת ה-7 באוקטובר ויש לו רק שתי בקשות לפני חג הפסח המתקרב: שכל החטופות והחטופים יחזרו במהרה ושנדע לשמור על השיח המכבד והאחדות – ראיון חג

 

 

ראש העיר כפר סבא, רפי סער
צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

 

 

שבת ה-7 באוקטובר תפסה את מדינת ישראל בהפתעה ובחוסר מוכנות. הדיווחים על האסון הגדול, מעשי הרצח האכזריים, חטיפת ילדים, צעירים ומבוגרים ומאות החללים שנפלו בהגנה על המולדת – הותירו מאז אותה שבת פצע פעור וכואב בליבם של אזרחי המדינה.

 

 

באותה שבת התעורר ראש העיר כפר סבא, רפי סער, מוקדם כהרגלו, הפעם היישר לצלילי האזעקות הרועמות ברחבי הארץ ולמראות שהחלו אט אט לזרום. תוך דקות ספורות הוא כבר התייצב במרכז ההפעלה העירוני לחירום ויצא עם צוותי ביטחון לבתי הכנסת – כדי להתריע בפני המתפללים על פריצת המלחמה. מאז הוא עובד מסביב לשעון, מקיים הערכות מצב שוטפות, נפגש עם גורמי הביטחון והצבא ויוזם מענים לקהילה.

ראש העיר, כמה קשה לנהל עיר בזמן מלחמה?

"הרשויות המקומיות מוכיחות פעם אחר פעם כי מי שמנהל באמת מצבי חירום ביישובי הארץ הן העיריות והמועצות – המתגייסות במלוא עוצמתן ולעיתים רבות פועלות מהר יותר מאשר המענים שמעניקה המדינה. כראש עיר, אני מרגיש אחריות רבה לביטחונם של כ-120 אלף תושבות ותושבי העיר, מגיל ינקות ועד גיל הזהב. המדינה לא תמיד ערוכה לתת את המענים המיידיים, ולכן בימי שגרה אנחנו מתכוננים לניהול של העירייה בזמן חירום".

"כך היה בימי הקורונה וכך גם מאז פרצה המלחמה לפני כחצי שנה. תגברנו באופן מיידי את כוחות ואמצעי הביטחון בעיר, דאגנו לפתיחת חמ"ל עירוני מרכזי, אספנו ציוד לחיילים, פעלנו לאירוח משפחות מפונים, הקמנו מגוון מענים לחיזוק החוסן הנפשי של הקהילה שלנו, דאגנו לתלמידים ולילדי הגנים. העבודה אף פעם לא נגמרת, וכל זאת לצד תחזוקה שוטפת של העיר, חידוש מרחבים ציבוריים, בנייה, תכנון ובעיקר – מתן שירות מקצועי ואישי לכל תושבת ותושב".

לצד הפעולות ברמה העירונית, יצרתי שיתופי פעולה בין היישובים. במהלך המלחמה הקמתי את ״פורום יישובי קו התפר״ שמטרתו היא לדאוג שהמדינה וגורמי הבטחון דואגים לאינטרסים הביטחוניים של היישובים הצמודים לקו הירוק. אני משמש כיו״ר הפורום ובו חברים כ-14 רשויות".

תוך כדי המלחמה, גם התקיימו הבחירות לרשויות המקומיות. לא פשוט לעסוק גם בזה תוך כדי המצב הביטחוני והתקופה המורכבת

"לא עסקתי בבחירות. בתקופה שהיא באמת כל כך מורכבת, צריך לדעת מה הם סדרי העדיפויות ובראש סדר העדיפות שלי הם תמיד התושבים, בייחוד בזמן כזה. לשמחתי, גם הבחירות מאחורינו והצלחנו להרכיב קואליציה חזקה ומגובשת, שתמשיך להצעיד את העיר קדימה לפסגות חדשות".

בתקופה הקשה של חצי השנה האחרונה, איך התנהלתם?

"ראשית אני גאה בתושבים שלנו ובעובדי העירייה. כלל עובדות ועובדי העירייה התגייסו למען המטרה, עבדו ועובדים עדיין סביב השעון ואתה רואה את הרוח שמקשרת את כולם, רוח של התנדבות, יוזמה, נתינה – ואלה בדיוק הערכים שאתה רואה גם בקרב תושבות ותושבי העיר, והלב מתמלא בגאווה לעמוד בראש עיר שאלה הם ערכיה ואלה הם תושביה.

חשוב להגיד שלמרות המלחמה ובצל האירועים הכואבים, ההודעות הקשות שמלוות את כולנו – ״הותר לפרסום״, משפחות החטופים שאנחנו מלווים, אלפי המגויסים בעירנו והכתף שאנו מעניקים להם – הצלחנו להמשיך ולהעניק שירות מקצועי. המשכנו לקדם את התחדשות העיר, לבצע עבודות למען איכות החיים כאן בעיר – וזה לא מובן מאליו. אנו נמצאים בקשר רציף ושוטף עם אלפי האזרחים הוותיקים בעיר, דואגים שלא יחסר דבר לאיש, צובעים, סוללים, בונים, יוזמים תוכניות פדגוגיות וחינוכיות חדשות, מקדמים את הנוער ואת צעירנו, מכניסים חברות חדשות מהמובילות במשק לכפר סבא ופועלים בכל דרך כאשר המטרה הראשית העומדת לנגד עיניי היא: "טובת חיי תושבינו".

"במהלך תקופת הלחימה יזמנו בעיר פעילויות מרגשות ונתנו מענים ייחודים כמו החמ”ל העירוני בכפר סבא שנפתח כבר בשבוע הראשון למלחמה על ידי רעייתי – מיטל סער, מתנדבים רבים ועובדי העירייה. מיד הבנו שהצרכים של החייליים השתנו כאשר החל החורף והטמפרטורות ירדו בדרום ובעיקר בצפון.

 

מיטל סער. אשת השנה 

 

"החמ”ל העירוני הצטייד במעילי חורף, פליזים, בגדים חמים, כובעי גרב, חם-צוואר, מזרונים, מעלי גשם ואפילו ברזנטים. הציוד הרב מיועד לחייליים ומגיע ישירות ליחידות הלוחמות.
עיריית כפר סבא פועלת חדשות לבקרים לסיוע לתושבי כפר סבא ומחוצה לה. מרגש לראות את רוח הנתינה וההתנדבות הזורמת בעורקיה של העיר ותושביה. בנוסף, מיד עם פרוץ הלחימה הקמנו מרכז חוסן עירוני לתושבי העיר עבור תמיכה נפשית, ואנו נמצאים בקשר ישיר ויומי עם האזרחים הוותיקים, משפחות מיוחדות וכל מי שנזקק לעזרה וסיוע. בנוסף, קלטנו מאות משפחות מהדרום ומהצפון אשר הגיעו להתארח בכפר סבא, בזכות הנדיבות ורוחב הלב של התושבים אשר פתחו את בתיהם לאירוח".

 

נראה כי העשייה אכן מרובה, אך רוח האחדות אולי קצת פחות. בתקופה האחרונה נשמעים גם קולות אחרים, לא רק בכפר סבא כי אם בכל הארץ, שיח שכבר אינו שיח של אחדות אלא יותר שיח מפלג. יש לך מסר?

"לצערי, בעוד אנו חווים רגשות מעורבים של שכול ועצב לצד שמחה ותקווה, אנו עדים בימים אלה גם להתגברות השיח האלים, חזרה לחוסר הסובלנות והכבוד ההדדי, ונדמה כאילו הזמן, שעצר מלכת באותה שבת ארורה, חוזר לאחור.

"כאזרח במדינת ישראל, אני סבור כי עלינו לקדם את קבלת האחר ולעשות הכל כדי שלא נגיע למצב בו היינו בשישה באוקטובר. רק אומה מאוחדת, חברה ישראלית חזקה, שיודעת להכיל את הדעות והגוונים השונים שבתוכה, שפועלת כאגרוף אחד – תדע להתמודד עם אתגרים גדולים – כפי שמצפים לנו.

 

"בכפר סבא זכינו לחיות בעיר בה שפע של תרבויות, מסורות ואמונות. בעירנו מתגוררים זה לצד זו, באחווה ותוך שמירת הסטטוס קוו, חילונים ודתיים, ימניים ושמאליים, יוצאי כל העדות, החיים כולם בשכנות טובה.

,העיר שלנו היא עדות לפלורליזם ודו-קיום, לשוויון וכבוד, לאחדות ותמיכה זה בזו. ערכים אלה, לצד הגיוון בקהילה שלנו וערכי אהבת המולדת ואהבת כל אדם באשר הוא, הם שמעשירים את חיינו, מרחיבים את נקודות המבט שלנו ומחזקים את המרקם של הקהילה שלנו. אני מבקש שיחד נשמור על צביון העיר ועל האחדות שכל כך מאפיינת אותנו – למעננו ולמען הדור הבא".

 

רגע לפני חג הפסח, מה אתה מאחל לעצמך, לעיר ולמדינת ישראל?

"בעוד אנו נתכנס עם בני משפחותינו וחברינו לשולחן החג, עלינו לזכור את 133 החטופות והחטופים שעדיין נמצאים בשבי ברצועת עזה, ולא יוכלו לחגוג את החג עם בני משפחותיהם. עלינו לזכור את אלו שנפלו בהגנה על מולדתנו, שבזכות ההקרבה והגבורה שהפגינו – נוכל להמשיך ולחיות במדינת ישראל.

"בעודנו מציינים את החופש שלנו, את האפשרות שלנו לשבת לצד בני המשפחות שלנו, עלינו להמשיך ולפעול לחזרתם הבטוחה של כל אלה שנלקחו באכזריות בלתי אנושית ממשפחותיהם ומאהוביהם ואני מייחל כי יגיע במהרה היום בו נזכה לשובם.

"יהי רצון שחג החירות הבא עלינו לטובה יביא עמו תקופה של תקווה, התחדשות ואחדות עבור העיר שלנו ועבור עם ישראל, ונזכה כולנו בבשורות טובות ובימים טובים יותר".

 

מאת: אירית מרק

 

כתיבת תגובה