ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, מסכם את שנת תשפ”ד ומסתכל קדימה לשנה החדשה “כפר סבא עיר של קהילה מחבקת”

זו הייתה שנה מורכבת ולא פשוטה, לא רק בכפר סבא, אלא במדינת ישראל. מאות רבות של משפחות הצטרפו למעגל השכול מאז נפתחה המלחמה בשבת השבעה באוקטובר, 101 חטופות וחטופים נמצאים עדיין בשבי החמאס וחיילנו נלחמים בחזיתות רבות בעוז ובגבורה.

הצטרפו לקבוצת כפר סבא שלנו 

לצד אלה, התקיימו הבחירות המקומיות, בצל המלחמה המתמשכת, המאבקים הציבוריים והפוליטיים בישראל אינם פוסקים, והרשויות המקומיות נדרשו לניהול אחר של הערים והיישובים – והאתגרים רבים.

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, חגג השבוע יום הולדת ואת השנה השישית בכהונתו כראש עיר. נראה כי התמיכה והאהבה הרבה שהוא מקבל מתושבי העיר, העוטפים אותו מתחילת הקדנציה הולכים וגוברים.
נסו ללכת איתו ברחוב ויצמן ותוכלו לראות איזה חיבוקים מרעיפים עליו התושבים תוך מחמאות וחיזוקים על התנהלותו בעיקר בשנה האחרונה. מחמם את הלב לראות את התייחסותו האישית החמה לכל אזרח ואזרחית, גם במפגש אקראי.
מר ביטחון, הפך לשמו השני, מאז 7/10, בזכות הטיפול המסור, היסודי והמעמיק שלו בנושא. החל בהערכות מצב, תגבור הביטחון, דאגה לחסרי ישע ועוד
ניסיונות כאלה ואחרים של גורמים אינטרסנטיים לצאת נגד סער בניסיון להשחיר את שמו התאדו באוויר והתקבלו במורת רוח בקרב סובביו “אני מכיר את רפי שנים רבות”, אומר גורם בכיר בעירייה המקורב לסער “הוא לא מתייחס ולא מתרגש מעוינות של בעלי אינטרסים. אותם אלה, רצו אצו לעיתונות ופרסמו שם מסמכי פיטורים אישיים כמו התנהלות מול עובדת שרפי סבור שמקומה לא בעירייה. בניסיון לפגוע בו, חשפו כל שלב, כל מילה כתובה אישית בהתנהלות בין השניים, הלכו וניפחו סיפור שבתכלס אין בו כלום חוץ מעניינים אישיים וצנעת הפרט של עובד/ת שכפי שציינתי, בכיר או בכירה ככל שתהיה, ראש העיר סבור שמקומו או מקומה אינו בעירייה ולא אכנס לסיבות מהטעם המובן.
“אני מכיר את רפי שנים, הוא לעולם לא יתלכלך ברמה כזו, והוא בעצמו לעולם לא יפרסם ברבים ענייני פיטורים של עובד כזה או אחר. רפי איש חזק מאוד, שקול ואחראי לכל מילה שהוא מוציא או מפרסם והאמת שהוא לא מתרגש. אומרים ‘יודע צדיק נפש בהמתו’, רפי מכיר ויודע היטב לאיזה רמה בעלי עניין יכולים לדרדר עלילות שווא והוא לעולם לא ידרדר לרמה כזו. את מכירה את הביטוי ‘עורבא פרח’?, זה מה שזה, ניסו אותם בעלי אינטרסים לעשות סערה בכוס מים ויצא להם סודה. מחר ימצאו סיפור חדש.
“בכל מקרה לרפי אין זמן להתעסק בשטויות, יש לו עיר לנהל. שימשיכו לחפש ובאחריות אני אומר לך, ימצאו איש ישר דרך, שפיו ולבו שווים, ענו וצנוע. לא תשמעי אותו מתלהם, או צורח, או מחסל חשבונות ולא בכדי הוא זוכה להערכה עצומה. אסיים במשפט מוכר וידוע “ישחקו הנערים לפנינו”,…וכל מילה נוספת מיותרת”

 

“אין ספק שהשנה הזו מאתגרת מכל הבחינות”, אומר ראש העיר כפר סבא, רפי סער, רגע לפני ששנת תשפ”ה נכנסת. “החיים של כולנו השתנו באותה שבת, כולנו מכירים מישהו שנהרג, שנרצח, משפחה של חטופים, כולנו עדיין מצולקים וכואבים את אירועי אותה שבת קשה ואת נפילת מיטב בנינו ובנותינו במלחמה הכל כך צודקת הזו על הבית שלנו, על הקיום של המדינה ועל הביטחון שמגיע לנו לחיות בו. מאז אותה שבת פעלנו בכל המישורים על מנת לתת לתושבות ותושבי כפר סבא את תחושת הביטחון המלאה, את המענים בחינוך, בקהילה, את התמיכה שכולנו נזקקנו לה ועדיין נזקקים לה”.

 

“התושבים יידעו שהם יכולים להתנהל בעיר בשגרת חירום בטוחה”

 

גדוד כוננות חמוש עירוני עם מאות מתנדבים, שערים חשמליים, מאות מצלמות אבטחה שהתווספו למרחב הציבורי, הכפלת יחידת האופנועים, הקמת סיירת ג’יפים ויחידת רחפנים, הרחבת סיירות השכונות, בניית מרחבים מוגנים חדשים במוסדות החינוך – אלה הם רק חלק מפעולות רבות בתחום הביטחון שנקטה עיריית כפר סבא מאז נפתחה המלחמה.

“התפקיד שלנו הוא להשרות תחושת ביטחון ולפעול כדי שהתושבים יידעו שהם יכולים להתנהל בעיר בשגרת חירום בטוחה”, מסביר ראש העיר. “אנחנו משקיעים בזאת רבות ופועלים בנושא גם מול הממשלה. הקמנו את פורום רשויות קו התפר שיזמתי ואשר אני עומד בראשו, על מנת לקדם תוכנית ביטחון מקיפה לכל הערים והיישובים הנמצאים בסמיכות לקו התפר. אנחנו מקיימים הערכות מצב שוטפות, נמצאים בקשר מתמיד מול המשטרה, צה”ל וכוחות הביטחון וממשיכים לפעול לתגבור אמצעי הביטחון בעיר. תחושת ביטחון היא חלק מאיכות חיים ואנחנו לא יכולים להתפשר על כך”.

 

הערכת מצב

 

הביטחון עליו מדבר ראש העיר, לא בא לידי ביטוי רק בנוכחות של כוחות משטרה, ביטחון וצבא בכפר סבא, אלא גם במערכת החינוך. במהלך הקיץ, השלימה העירייה את שדרוגם של 14 ממ”דים בגני הילדים, בנתה 5 מרחבים מוגנים חדשים בגנים אחרים כמו גם מרחב מוסדי מוגן חדש ורחב ידיים בבית הספר אוסישקין. זאת בנוסף לפתיחת כלל המקלטים הציבוריים ברחבי העיר מהיום הראשון למלחמה, התקנת רשת אינטרנט בכל המקלטים, מתן פתרונות מיגון לגנים פרטיים ועוד – כאשר לצד כל אלה בוצעה התאמה של תכני הלימוד בבתי הספר והגנים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“הילדים והתלמידים חווים תקופה מורכבת זה כשנה”, אומר סער. “חלקם עברו את תקופת הקורונה ועכשיו חווים מלחמה לראשונה בחייהם, מלחמה שגבתה וגובה עדיין מחירים כבדים. יחד עם הנהגת ההורים העירונית, השירות הפסיכולוגי-החינוכי ובהובלת אגף החינוך, יצרנו מעני חוסן רבים לתלמידות והתלמידים, להורים ולצוותי החינוך וההוראה. זה בא לידי ביטוי במפגשי שיח וחוסן, ביוזמות התנדבות רבות למען הקהילה והחברה, בהרצאות וסדנאות להורים, במפגשים והכשרות למורים, לגננות ולסייעות. המערכת כולה התגייסה לטובת זה, ופיתחנו לקראת פתיחת השנה החדשה תפיסה חינוכית ייחודית – “חינוך בדרך שלך”, שהמטרה שלה היא העצמת יכולות אישיות, יוזמות חינוכיות ייחודיות וחיזוק החוסן האישי של התלמידים, ההורים וצוותי החינוך”.

איך זה בא לידי ביטוי בפועל?

 

“זו תפיסה חינוכית-עירונית מקיפה, הכוללת תוכנית חדשה שהחלה לפעול בכל גני הילדים ובתי הספר – “יישוב קשוב – להקשיב לפעימות הלב”. מדובר בתוכנית להעמקת הקשב העצמי והקשב לזולת, מתוך הבנה שהשנה האחרונה הביאה עימה אתגרים חדשים וכי המציאות העכשווית מחייבת התמודדות שונה ויצירת מסלול חיים מיטבי שיש בו יכולת של קבלה עצמית, הכלה, למידה ובעיקר הקשבה וחיזוק החוסן האישי של התלמידים, ההורים וצוותי החינוך וההוראה.

“התוכנית תפעל בשותפות עם המרכז לחינוך קשוב ואכפתי, השירות הפסיכולוגי-החינוכי בכפר סבא, מנהלי מוסדות החינוך וכלל הצוותים החינוכיים, והיא תאפשר לתלמידים ולתלמידות לפתח מודעות לחוזקות האישיות של כל אחת ואחד מהם, מיומנות ויסות רגשי והתנהגותי, אמפתיה וערכים פרו-חברתיים. זאת תוך הטמעת ידע וכלים פרקטיים להתמודדות מיטבית עם המציאות המשתנה תדיר וטיפוח הרווחה הנפשית של אנשי חינוך והורים, כמפתח למימוש הפוטנציאל שלהם, כמודל מיטיב וגורם מקדם עבור ילדיהם”.

מה מבחינה תקציבית ?

 

“גם מבחינה תקציבית אנו שמים את החינוך בראש סדר העדיפות העירוני. כ-46 אחוז מסך התקציב העירוני השוטף מושקע בחינוך, סכום הנאמד בכ-513 מיליון שקלים. ההשקעה העירונית פר תלמיד עומדת על כ-22 אלף שקלים והיא מהגבוהות בישראל, השקענו 28 מיליון שקלים בשיפוצי קיץ ובהקמת בהקמת מרחבי למידה חדשניים, ואנו משקיעים רבות גם בחינוך הבלתי פורמלי, עם מאות רבות של חוגים ופעילויות פנאי שפועלים בעיר, בין היתר מעל 2,500 ילדים ונוער שלוקחים חלק בפעילות הקונסרבטוריון, כ-3,500 בתנועות הנוער, כ-19 אלף בחוגי ספורט וכ-14 אלף בחוגי פנאי והעשרה”.

“מדעני העתיד של ישראל ייצאו מכפר סבא”

 

השנה פתחה גם כפר סבא את שעריו של מרכז המדעים האזורי, שהוקם בשיתוף מכון ויצמן ומרכז שוורץ-רייסמן. מדובר במרכז מדעים ייחודי מסוגו, אשר מטרתו להוביל חינוך ואוריינות למדעים ויאפשר לתלמידות ותלמידי העיר והאזור איגום הלמידה של תחומי הפיזיקה והכימיה, במרכז מדעי מתקדם וחדשני.

“מדעני העתיד של ישראל ייצאו מכפר סבא”, אומר ראש העיר בגאווה. “אנחנו מפתחים כל הזמן מגמות ותוכניות לימוד ייחודיות ופורצות דרך, לרבות תוכניות לימוד אקדמיות, ולא בכדי נמצאת כפר סבא בצמרת החינוך הארצית. בנוסף, אנחנו מפעילים תוכניות הכשרה ייחודיות לצוותי החינוך וההוראה, החל מהגיל הרך – כמו למשל התוכנית ללימודי תואר ראשון בחינוך לסייעות – שהיא ייחודית מסוגה, בשיתוף המכללה האקדמית בית ברל”.

 

“דיור איכותי במחיר נמוך משמעותית ממחירי השוק”

 

אחד הפרויקטים המשמעותיים ביותר שמקדם ראש העיר רפי סער הוא פרויקט הצעירים – פרויקט במסגרתו צפויים להיבנות כ-3,200 יחידות דיור חדשות, 80 אחוז מהן בהנחה של כמיליון שקלים לזכאים, והוא כולל גם יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך ובמחיר מפוקח, מוסדות חינוך וציבור חדשים, שדרוג תשתיות ופתרונות תחבורה טרם אכלוס, שמירה על המסדרון האקולוגי ושטחים ירוקים, חידוש האזורים הוותיקים בעיר ועוד.

 

 

למי שעוד לא יודע – ההרשמה לזכאים בשלב א’ נפתחה השבוע, ביום שני 30/9, והיא כוללת 748 יחידות דיור, 80 אחוז מהם – 598 דירות – לזכאים, מתוכם 35 אחוז מיועדות לתושבי כפר סבא. מדובר בדירות ראשונות שייבנו בשמונה מגרשים, כאשר במסגרת ההרשמה, שתיערך בשלוש פעימות (כעת מדובר בפעימה ראשונה), תינתן עדיפות ראשונה למשרתי מילואים ולבני העיר – וניתן להתעדכן על כל המידע בנושא הפרויקט כאן

“זו בשורת ענק לעיר כפר סבא”, אומר ראש העיר סער. “זו התוכנית המשמעותית ביותר אותה אנו מובילים – שתבטיח למשפחות כפר סבאיות צעירות ולמשרתי מילואים דיור איכותי במחיר נמוך משמעותית ממחירי השוק. במיוחד בימים אלה, בעוד חיילי המילואים ממשיכים לתרום מעצמם למען ביטחון המדינה ולהילחם בגבורה וחירוף נפש, ובעת שיוקר המחייה בישראל ממשיך לעלות –  עולה חשיבות קידום התוכנית המשמעותית והחשובה הזו. זאת לצד תשתיות חדשות בתכנון מוקפד, מוסדות חינוך וציבור ופתרונות תחבורה בצירי תנועה מרכזיים”.

 

“כפר סבא היא בית לעסקים, לתושבים ולמשפחות”

 

לצד החינוך, הבנייה, חידוש המרחבים הציבוריים, פיתוח העיר והרחבת הביטחון, פועל ראש העיר מאז נבחר, לפיתוח העסקים והמסחר בכפר סבא – ולא מעט הצלחות נרשמו בתחום הזה – המגדילות את אפשרויות התעסוקה בעיר ושהפכו את כפר סבא לבירת ההזדמנויות בשרון.

רק לאחרונה פתחה חברת “מטריקס” את משרדיה החדשים לכפר סבא, ובכך הצטרפה לשורה של חברות נוספות שבחרו בעיר, ומחזקות את מעמדה כבירת הייטק ותעסוקה מגוונת אזורית.

 

משמאל לימין: מוטי גוטמן מנכ”ל מטריקס, ראש העיר רפי סער, וגולן דותן, מנכ”ל חברת אושירה. צילום: מורג ביטן

 

בחירתה של “מטריקס” להצטרף לכפר סבא אינה יוצאת דופן, אלא ממשיכה מגמה מתמשכת בשנים האחרונות, של חברות נוספות שבחרו לקבוע את משכנן בעיר. בין החברות שהצטרפו בשנים האחרונות ניתן למצוא את רשת הקמעונאות ההולנדית SPAR, רשת קרפור הצרפתית, חברת הטכנולוגיה Parallel Wireless, סודה-סטרים, נקסט אינשורנס, פינסטרה ישראל וסגמנט.

“הבחירה של חברות מובילות להעתיק את פעילותן לכפר סבא היא עדות לתנופת הפיתוח המשמעותית בזירה העסקית של העיר”, מסביר ראש העיר כפר סבא, רפי סער. “יחד אנחנו מקדמים את העיר קדימה. זה טוב לעיר, טוב לתושבים, וטוב לעתיד ילדינו – בהתאם לחזון העירוני: לגור ולעבוד קרוב לבית. אנו ממשיכים לפתח אזורי תעסוקה ולמשוך חברות בין-לאומיות מובילות, תוך שמירה על צביונה הירוק של העיר. לא בכדי נמצאת כפר סבא בצמרת הערים במדינה ואף דורגה ארבע פעמים בחמש השנים האחרונות במקום הראשון בסקר איכות החיים של הלמ”ס. כפר סבא היא בית לעסקים, לתושבים ולמשפחות – שילוב המייצר מרקם עירוני מתקדם ומוביל, ומה שהופך את כפר סבא לעיר מובילה בישראל”.

ההשקעה הכפר סבאית באה לידי ביטוי גם בפעילות רחבה ומקיפה עבור הקהילה – בפעילויות במרכזים קהילתיים הפרוסים ברחבי העיר, במרכזי יום, במועדוני גמלאים, במרכזי נוער, בפעילויות משותפות בגינות קהילתיות ועוד.

 

“הרחבנו הפעילות למען הקהילה”

 

“שנה אחרי שנכנסתי לתפקידי כראש עיר, הקמתי את אגף קהילה וחברה, מתוך רצון לשפר את איכות חיי הקהילה בכפר סבא ולחזק  תחושת השייכות והמעורבות של התושבים”, אומר ראש העיר. “מאז שנפתחה המלחמה, הרחבנו הפעילות למען הקהילה, מתוך ראייה מערכתית נרחבת לחיזוק החוסן הקהילתי ושיתופי הפעולה על כלל היחידות העירוניות.

“ריכזנו והובלנו עשרות יוזמות התנדבות מרגשות וזה היופי הגדול ביותר של כפר סבא. רוח ההתנדבות והקהילה – למעלה מ-20 אלף מתנדבים לאורך השנה, אליהם הצטרפו מאות מתנדבות ומתנדבים חדשים מאז פרצה המלחמה, וכ-85 אחוז מבני הנוער שלנו מתנדבים במסגרות שונות.

“כפר סבא אולי גדלה ומתקרבת בצעדי ענק ל-120 אלף תושבים, אך היא נותרה אותה כפר סבא של פעם – עיר של קהילה מחבקת, מאוחדת, תומכת. עיר שמקדמת ערכים של סובלנות, כבוד הדדי, קבלת כל אדם באשר הוא.

 

אירוע גמלאים

 

“השנה האחרונה חיזקה את ההבנה כי קהילה חזקה היא המפתח ליצירת חוסן חברתי וליכולת התמודדות מוצלחת מול האתגרים שהמציאות בישראל מציבה בפנינו. קהילות מלוכדות מייצרות חוסן אישי וחברתי, תורמות בצורה משמעותית להתמודדות עם אתגרי התקופה, מחזקות את תחושת השייכות ומסייעות בהפגת בדידות”.

 

“לאורך השנה עסקנו רבות בתגבור הביטחון ובחיזוק החוסן הקהילתי והאישי של התושבים. זאת לצד תמיכה במשפחות השכולות ובמשפחות החטופים. למרות התקופה המורכבת, פתחנו את שנת הלימודים החדשה בהצלחה עם תפיסה חינוכית חדשנית, המשכנו לקדם את שדרוג המרחבים הציבוריים ולהעניק שירות מיטבי ומקצועי”

 

ואכן, לאורך השנה האחרונה, הפעילה עיריית כפר סבא ויזמה אינספור מיזמים מרגשים ומחזקים למען הקהילה הכפר סבאית – מפתיחת חמ”ל ההגנה המרכזי שריכז את התרומות לחיילים ולמשפחות מפונות, דרך הקמת קבוצת תמיכה ייחודית מסוגה לסבים וסבתות שכולים, הפעלת פעילויות לחיזוק החוסן בגינות הציבוריות, התנדבות למען חקלאי הדרום והצפון, פעילויות העשרה רבות, אירוח משפחות מפונות, קשר שוטף עם ותיקי העיר ועוד יוזמות רבות המתקיימות בכל חלקי העיר.

“החזון שלי הוא לחזק את הקשר עם התושבים ולפעול כל העת למען איכות חייהם”, מסביר ראש העיר. “יחד עם התושבים, אנו מעצבים את המדיניות המקומית, מקדמים יוזמות חברתיות, וכל זאת תוך מתן מענה לצרכים הייחודיים של כל שכונה ואוכלוסייה בעיר”.

בעניין החמ”ל העירוני, מגיעים שבחים רבים לרעיית ראש העיר, מיטל סער. זו שקדה ימים ולילות בחמ”ל, עוזרת, מסייעת ותומכת בחיילים, כשהיא מארגנת להם כל צרכיהם, עשרות מכתבי תודה שיגרו אליה החיילים ומפקדיהם על כל ציוד שהתבקש בגדודים ונמצא מיד על ידה. בהמשך גם הקימה מערך מבשלות למשפחות מילואימניקים ועשתה זאת גם בכל רגע פנוי ביומה העמוס במשך חודשים רבים.

 

מיטל סער

 

עוד רגע נכנסת שנה חדשה, מה תאחל לעצמך, לעיר ולתושבים?

 

“קודם אני מייחל ומתפלל שנזכה לראות במהרה את כל החטופות והחטופים חוזרים למשפחותיהם. אין חובה גדולה מזו. אני נפגש עם משפחות החטופים בכפר סבא ואני כואב את כאבן. אני עדיין מתקשה להאמין שחלפה כמעט שנה מאז פרצה המלחמה ו-101 חטופות וחטופים נמצאים עדיין בשבי.

 

ראש העיר כפר סבא, רפי סער, מסכם את שנת תשפ”ד העומדת בפני סיום ומסתכל קדימה לשנה החדשה: “השנה הזו נפתחת בבשורת ענק, עם פתיחת ההרשמה לזכאים בפרויקט הצעירים שאנו מובילים, ואשר יאפשר למשפחות צעירות ולאנשי מילואים לרכוש דירות בהנחה משמעותית של למעלה ממיליון שקלים”

 

“אני מאחל לכולנו שנדע שנה טובה יותר, שנדע ימים של שקט וביטחון, שנדע לשמור על האחדות בינינו למרות המחלוקות. אני מייחל מדי יום להחלמתם של כל הפצועים, בגוף ובנפש, ולחזרתם לשלום של כל חיילנו וכוחות הביטחון. בקרוב נציין את אירועי השבעה באוקטובר, כאשר מאות משפחות בישראל הצטרפו לאורך השנה למעגל השכול הכואב. זיכרון הבנים והבנות שנפלו ונרצחו ימשיך להיות בלבנו, אך לצד זאת אסור לנו לאבד את התקווה. “אני מאחל לכל תושבי כפר סבא ולכל בית ישראל שנה טובה ובטוחה, שנה של תקווה, בריאות ואחדות בין כולנו”.

 

מאת: אירית מרק

כתיבת תגובה