משמרים את גן הברון מנשה – ביחד ונותנים כבוד להיסטוריה

משמרים את גן הברון מנשה – ביחד ונותנים כבוד להיסטוריה

עיריית כפר סבא, מוזאון כפר סבא ובשיתוף מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ובית הספר ש"י עגנון מכריזים על השקת פרויקט שימור ושיקום הצמחייה בגן הברון מנשה. בפרויקט מוזמנים להשתתף כל תושבות ותושבי העיר, ומובילים אותו תלמידי וצוות בית הספר ש"י עגנון – כחלק מפרויקט אימוץ אתר בית ספרי.

מטרת הפרויקט היא שימור הגן, כשהיעד הראשון הוא הקמת משתלה פונקציונלית שתהווה מרכז אספקת צמחים לגן בשטח גן הברון מנשה, כחלק מהתוכנית לשימורו. שיאו של הפרויקט יתקיים בט"ו בשבט תשפ"א, בו יוזמנו כל משתתפי הפרויקט להשקת המשתלה ונטיעת עצים חדשים בגן הברון מנשה.

מבקרי הגן יוכלו לקחת חלק פעיל בשרשרת האספקה של הצמחים לתחזוקתו השוטפת של הגן, כאשר במסגרת הפרויקט החלה התרמה קהילתית לגיוס הכסף להקמת המשתלה, בה גם יוצעו למכירה עציצי מזכרת מצמחי הגן. כל הרווחים שיתקבלו מהמכירה מיועדים להמשך שימור הגן והצמחייה בו, כאשר כל תורם יוזמן לאירוע השיא בו יינטעו פרחים, שיחים ועצים בהתאם לתוכנית השימור הבוטנית של הגן, וכן יקבלו תעודת השתתפות.

גן הברון פליקס דה מנשה, הינו גן היסטורי בלבה של חוות מטעים שנרכשה על-ידי הברון מנשה, ראש הקהילה היהודית באלכסנדריה בין שתי מלחמות העולם. בשנת 1934, בשיאה של פעילות ושיתוף פעולה מבורך בין הברון לחיים ויצמן וגורמים ציוניים נוספים בארץ-ישראל, החליט הברון לרכוש את הנחלה במושבה כפר-סבא, לבנות בית, לטעת גן משובח עם עצים שיובאו מאירופה ופרדס מניב. הווילה של הברון מנשה לא נבנתה, אך נבנה ביתו של חיים יופה, שנתמנה כמנהל חוות המטעים במקום, כאש אשתו מרים טיפחה את הגן, בו הקימו האנשים ההגנה והפלמ"ח סליק, במשך ארבעה עשורים.

עם מותו של הברון וחוסר עניין של צאצאיו בחווה, נמכרה הנחלה לשאול אייזנברג, פעיל בהתפתחותה של המדינה בדרך תוך המשך החזקתו של הפרדס והגן, ובשנת 2018 הועבר הגן, אשר מהווה גם תחנה בשביל הראשונים הכפר-סבאי, לאחריות עיריית כפר סבא.

במשתלה וברחבי הגן יתקיימו שיעורים ופעילויות פדגוגיות בתחומי הבוטניקה, מדעים ומתמטיקה וכן תוקם במקום ספריה מקצועית בתחום הבוטניקה ותכנון נוף.
רוצים לדעת עוד על גן מנשה? היכנסו לקישור הבא:
https://bit.ly/38zPiZU

תמונה יכולה לכלול: ‏‏‏‏‏עץ‏, ‏‏שמיים‏, ‏דשא‏‏‏, ‏‏צמח‏, ‏‏ענן‏, ‏פעילויות בחוץ‏‏‏‏ ו‏טבע‏‏‏

רצ"ב: גן מנשה אז והיום. צילומים: עדי אדר, ארכיון כפר סבא