המשרד להגנת הסביבה זימן את בעלי מפעל בראון בכפר סבא לשימוע

מנהל מחוז המרכז של המשרד להגנת הסביבה, גדעון מזור, הוציא למפעל בר-און בכפר סבא זימון לשימוע והתראה בגין הפרות של תנאי רישיון העסק. זאת בעקבות פניותיו של ראש העיר רפי סער לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולבכירי הגורמים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה בנושא מפגעי הריחות בשכונות המערביות. כתוצאה מפניית ראש העיר, נערכו הבירורים הדרושים במשרד להגנת הסביבה ועולה לכאורה כי כתוצאה מפעילות המפעל, הממוקם בקצה השכונה הירוקה 80, נוצרו מטרדי ריח משמעותיים ביותר. זאת בהמשך לתלונות תושבים, דיווחי צוות המריחים העירוני וחוות דעת מומחה בגין 19 מפגעי ריח חזקים ובלתי סבירים שנמצאו רק במהלך שנת 2019.

"במהלך שנת 2019 התקבלו במוקד העירוני של עיריית כפר סבא תלונות ציבור בגין מטרדי ריח המגיעים לכאורה מפעילות מכון התערבות י.בראון ובניו בע"מ", נכתב במכתב הזימון לשימוע. "תלונות אלה המשיכו להגיע למוקד גם במחצית הראשונה של שנת 2020. כתוצאה מתלונות אלה, התקיימו מספר רב של צוותי מריחים ודוחות בעלי תפקיד בהובלה של היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון, אשר ממצאים הועברו לבדיקה של אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה"

על פי המכתב, בחוות דעתו של ד"ר עמית אופיר, אחראי מפגעי ריח ואיכות אוויר באגף, בתשעה מועדים שונים במהלך שנת 2019, נמצאו לכאורה  19 מפגעי ריח חזק או בלתי סביר כהגדרתם בנוהל המשרד, שמקורו מפעילות המפעל. גם במהלך שנת 2020 נמצאו ממצאים דומים, זאת בניגוד לסעיף 3 בחוק, הקובע כי "לא יגרום אדם לריח חזק או בלתי סביר מכל מקור שהוא…'".
ראש העיר, רפי סער: "מדובר במפעל הממוקם בשכונה בה מתגוררים כ-14 אלף תושבות ותושבים ובסמיכות לבית ספר יסודי וגני ילדים. תושבות ותושבי האזור מדווחים לא אחת על ריחות חריפים ובלתי נסבלים על בסיס יום-יומי מהמקום ועל עלייה בתחלואה. לכאורה מקור המטרדים ברור. ככול שישנם מקורות ריח נוספים נפעל כמובן גם נגדם. עיריית כפר סבא תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה למען איכות חיי תושביה, ועל כן פניתי לנושא לשרה להגנת הסביבה ולשר הבריאות, בבקשה כי יפעילו את סמכותם בנושא. אנו מברכים על שיתוף הפעולה ההדוק המתקיים בין היחידה האזורית להגנת הסביבה לבין העירייה ותושבי כפר סבא בנושא זה, במטרה לעצור את מפגעי הריח שאיש אינו יודע את חומרת השלכותיו בעתיד".

מהמכתב עולה עוד, כי בתאריך 12.05.2020 נערך במקום סיור פיקוח בהשתתפות מנכ"ל ובעלי המפעל ירון בראון, נציגי היחידה האזורית לאיכות הסביבה, נציגי המשרד להגנת הסביבה ועוד ונמצאו לכאורה נזילות שמן רבות על גבי הקרקע, מחסור במתקן קדם לטיפול בשפכים ועוד – המהווים הפרה של סעיפים ברישיון העסק שניתן למפעל.
"דיגום האוויר לא מבוצע כנדרש בתנאי רישיון העסק. בסמוך לשלושת הממגורות שנמצאות מדרום לאולם הייצור נמצא כי יש ריח בסמיכות לזרועות היוצאות מהן. בעמדת דוד הקיטור השמן משומש וזולג לקרקע", נכתב בזימון לשימוע. "על פי הנתונים שבידינו, תנאי רישיון העסק אינם מקוימים, ולפיכך העסק מנוהל באופן המהווה עבירה על החוק. לאור האמור לעיל, אנו שוקלים נקיטת האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו, לרבות הוצאת צו הפסקה מנהלי".

באשר להפרות מכוח חוק אוויר נקי, נכתב בזימון לשימוע: "על פי סעיף 10 בפרק ד' לתנאי רישיון העסק, חויב המפעל לערוך בתוך חודשיים מים קבלת תנאי רישיון העסק וכניסתם לתוקף, דהיינו לא יאוחר מיום 17.03.2019, בדיקות מזהמי אוויר מכל מקורות הפליטה במפעל. על פי המידע המצוי ברשות משרדנו, לא הוגשה לאישור תוכנית לביצוע בדיקות ארובה, וממילא לא נערכו דגימות האוויר בארובות המפעל כאמור. מהאמור לעיל עולה, כי המפעל פועל בניגוד להוראות סעיף 15 לחוק אוויר נקי התשס"ח – 2008".

עוד הוסיף מנהל המחוז במכתבו כי "לאור האמור לעיל, שוקל משרדנו נקיטה בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותו, ובכלל זה הוצאת צו מנהלי למניעה ולצמצום זיהום האוויר ופנייה לבית המשפט".
עיריית כפר סבא מחויבת לפעול בנחישות ובמקצועיות כנגד כל מי שיגרום למפגעים סביבתיים לתושבי העיר.

חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק השכונות הירוקות, עו"ד עדי לוי-סקופ: אנחנו לא מוכנים בשום אופן שהסבל של התושבים והתושבות, הנמשך זה למעלה משבע שנים, יימשך. בחודשים האחרונים נחצו כל הקווים האדומים עם אלפי דיווחים של תושבים על ריחות חריפים. משך תקופה ארוכה דרשנו מהמשרד להגנת הסביבה להפעיל את מלוא סמכויותיו בנושא, כמו גם ביחס לליקויים אשר עלו בביקורות במקום, ונמשיך לפעול בנחישות ובמקצועיות למען אוויר נקי והסרת מפגעים סביבתיים בשכונות הירוקות ובכל רחבי העיר"

עדי לוי סקופ