כבר לא אדומה: תוכנית אסטרטגית עירונית הורידה את רמת התחלואה בכפר סבא

ראש העיר, רפי סער: "אנו עדיין בעיצומו של מאבק עירוני וכולנו מחויבים להמשיך ולשמור על ההנחיות כי שנוכל לנצח את הקורונה
עיריית כפר סבא רושמת היום הצלחה משמעותית במלחמה נגד נגיף הקורונה: בתום שבוע ימים, בהם העיר הוגדרה כאדומה לפי מודל הרמזור, נרשמה ירידה במספר החולים בעיר, מה שהוביל להגדרת העיר ככתומה.

במסגרת התמודדות העירייה עם התפשטות הנגיף בעיר, הכין צוות מקצועי עירוני תוכנית אסטרטגית ייעודית להתמודדות עם נגיף הקורונה, כשתוצאות הפעולות המשולבות באו לידי ביטוי כבר השבוע, עם ירידה משמעותית בשיעור התחלואה בעיר.
במסגרת זו, הגבירה העירייה את פעולות ההסברה באמצעים השונים, הן הסברה באמצעות מתנדבות ומתנדבים ברחבי העיר והן הסברה באמצעי המדיה השונים, כמו גם תגבור האכיפה העירונית בשמירה על הנחיות הממשלה.  בין היתר התבצעה אכיפה בגין אי שמירת הנחיות אפילו ביום כיפור, וזאת בנוסף לאכיפה נרחבת בשטחים ציבוריים ובמרחב העירוני – וכבר השבוע נרשמה כאמור ירידה בתחלואה בעיר

כיום מוגדרת העיר כעיר כתומה על פי מודל הרמזור וקרובה להגדרתה כעיר צהובה, לאחר ירידה של 19 אחוזים במספר החולים הפעילים בעיר מאז ה-28.09. יש לציין, כי מאז תחילת המשבר בחודש מרץ, אומתו 1,425 תושבים לנגיף הקורונה, מתוכם 196 במוסדות החינוך השונים בעיר, כאשר 65 אחוז ממקרי התחלואה במוסדות החינוך התרחשו בחודש ספטמבר, לאחר חזרת מערכת החינוך בארץ לפעילות. מספר המחלימים בעיר עומד על 978 תושבים.

ראש העיר, רפי סער: "הירידה בשיעור התחלואה בעיר, הודות לפעילות העירונית המאסיבית מעודדת, אך חשוב שנזכור שאנו עדיין בעיצומו של מאבק מתמשך ואין להיתפס לשאננות. כדי לנצח את הקורונה, כולנו מחויבים להמשיך ולשמור על ההנחיות. אני קורא לכל תושבות ותושבי העיר: הקפידו על שמירת מרחק ועטיית מסכה במרחב הציבורי, הימנעו מהתקהלויות, שמרו על תנאי בידוד אם נדרשתם לכך ושימרו על היגיינה. רק יחד, בשילוב כוחות, נוכל לצלוח את המשבר ולחזור לשגרת החיים טרום עידן הקורונה".
עיקרי תפיסת הפעילות העירונית באירועי חירום מגדירה את העקרונות המנחים לפעילות העירייה ואת אופן הניהול וביצוע הבקרה על ביצוע המשימות באמצעות מערך ניהול ושליטה. כחלק מתפיסת ההפעלה פועל ברשות תא שליטה עירוני, המרכז תמונת מצב יומית ומצביע על מגמות, הן בהתפתחות המחלה והן מעקב ודיווח של הפעילות העירונית, בדגש על איסוף כלל הנתונים, ניתוחם, פילוח הנתונים הנדרשים ליחידות האופרטיביות ועוד. כל זאת מאפשר לעירייה יכולת לביצוע מעקב יום-יומי והתאמת הפעילות האפקטיבית למתן מענה לאתגרים שעלו במהלך המשבר

 

 

רפי סער, ראש העירייה

יש לציין, כי כלל הנתונים העירוניים מתפרסמים מדי יום בזירת השקיפות העירונית שבאתר העירייה, וזאת בנוסף לפרסום נתונים והודעות באתר הקורונה הייעודי העירוני, כחלק ממדיניות שקיפות מלאה על פיה מתנהלת העירייה.

התוכנית האסטרטגית הייעודית היא המשך ישיר לתוכנית האב להתמודדות עם נגיף הקורונה שיצאה לפועל עם תחילת משבר הקורונה בישראל, וכוללת דרכי התמודדות עם תרחישים שונים. התוכנית האסטרטגית משלבת את יחידות העירייה השונות, כשמטרתה העיקרית היא קטיעה מהירה ויעילה של שרשראות ההדבקה ומניעת תחלואה. זאת בין היתר על ידי הקמת צוות חקירות אפידמיולוגיות ראשוני של העירייה, דיווח וטיפול בפניות תושבים על חולים מאומתים ומפרי בידוד, קשר רציף עם בתי דיור מוגן בעיר ועם תושבים מאומתים ומבודדים, פיתוח מנהיגות קהילתית בשיתוף ארגוני המתנדבים ועוד.
כמו כן, כוללת התוכנית תיאום מול הגופים המבצעים בדיקות קורונה במטרה להגדיל את מספר הבדיקות, רתימת התושבים להליך ההסברה על חשיבות שמירת הנהלים וההנחיות עד להורדת שיעור התחלואה העירוני בנגיף.

חשוב לציין כי הפעילות העירונית מתקיימת בשיתוף פעולה עם פיקוד העורף, משרד הבריאות וחמ"ל המתנדבים העירוני, כאשר השבוע בוצעו למשל פעילות הסברה יחד עם חיילים במספר מקומות בעיר.