סערה על רקע תמיכתו של סגן ראש העירייה עילאי הרסגור הנדין בדיפו בירוקה

דבריו של סגן ראש העירייה עילאי הרסגור הנדין עוררו סערה ומחלוקת בעירייה ובקרב התושבים "כמחזיק תיק התחבורה עסקתי רבות בנושא הדיפו המתוכנן צפונית לשכונת 80. כמו לרבים, היו לי חששות מובנים. המילים "מוסך", "רכבות" ו"מסילות" נשמעות מאסיביות ומאיימות. האינטואיציה הראשונה היתה שמתחם בעל אופי כזה לא צריך להיות סמוך לשכונת מגורים. בעקבות זאת, ולאחר הגשת ההתנגדות, חקרתי, התעמקתי, דיברתי עם אנשי מקצוע ונכנסתי לעובי הקורה. מהמסע הזה יצאתי עם דעה שונה: הדיפו אינו מזהם, אינו מרעיש ואף רחוק בתכנונו החדש ממבני השכונה (לאחר שהרחיקו את מיקומו בעקבות מחאתנו).

"אני לא מקבל את התכנון כעובדה מוגמרת. נצליח לדעתי להזיז אותו עוד קצת ולהקטין את שטחו. כך או כך, הגיע הזמן להרגיע את הרוחות. מדובר בפרויקט תחבורתי שירים את השכונה בפרט ואת כפר סבא בכלל למקומות שראינו עד כה רק בחו"ל. תחנת המטרו שתתווסף לשכונה תוריד באופן משמעותי את זיהום האוויר הקיים כיום, תפתור את בעיות החניה ותאפשר לבנייני המשרדים המתוכננים בה להיבנות כיאה לשכונה ירוקה וללא הוספת חניות רבות שיגרמו לעומס תנועה משמעותי. זהו גם הפתרון להזזת מפעל בר-און שממרר כיום את חיי התושבים. תחנת המטרו הסמוכה תביא בוודאות להחלפתו במבני מגורים או משרדים נקיים.

"הפחד משינויים בעיר מובן, אך יש להסתכל על העובדות ועליהן בלבד. אני סבור כך לאחר לימוד מקיף של הנושא, כניסה לפרטי ההפעלה של המתחם והכרת מתחמים דומים בעולם. הדיפו הוא ברובו חניית לילה לרכבות מטרו חשמליות, כשבאזור הסמוך לכביש 4 ורחוק מאוד מהשכונה יהיה מוסך (נקי, בניגוד למוסכי המכוניות באזור התעשייה שסמוכים הרבה יותר למבני מגורים). הוא יהיה משוקע בקרקע, כשמעליו צפויים להיבנות מבנים שיכסו אותו. בדיפו ראשון לציון אפילו מדברים על הקמת מבני מגורים מעל הדיפו. גם הם וגם מבני משרדים הצפויים להיבנות עליו בכפר סבא צפויים להיות יוקרתיים וליהנות מתחנת מטרו צמודה. זהו עולם שבו אפשר לחיות ללא זיהום וללא רכב פרטי ואותו אנחנו צפויים לקבל. אפס זיהום, אזור מטופח ויפה מעל הדיפו המשוקע בקרקע, תחבורה נקיה, מהירה וזולה ואיכות חיים משופרת עבור תושבי 80 וכפר סבא כולה. עוד כמה שינויים ושיפורים שנתעקש עליהם והדיפו יהפוך להזדמנות אמיתית לשיפור עתידה של העיר שלנו".

בעיריית כפר סבא התייחסו למכתב שהוציא סגן ראש העירייה, עילאי הרסגור הנדן ובו הוא דווקא תומך בדפו בשכונה הירוקה, מכתב שעורר סערה בעיר. "עילאי הרסגור-הנדין פרסם מכתב שלא על דעת העירייה ובניגוד לעמדתה", נאמר בהודעת העירייה. "הוא ננזף על ידי ראש העיר על פעולותו, שאינה עומדת בקנה אחד עם המאמצים הגדולים הנעשים על ידי העירייה להעביר את מיקום הדפו למקום המרוחק מאוד מבתי התושבים".

מאת: אירית מרק

מחזיקת תיק השכונות הירוקות עדי לוי סקופ:"מכתבו של סגן ראש העיר עילאי הרסגור הנדין בנושא הדפו, עליו נודע לי רק היום עם פרסומו, מנוגד באופן מהותי ובוטה לעמדת ראש העיר, לעמדתי ולעמדת כלל העירייה. העמדה שלנו ברורה, נחרצת וחד משמעית- דפו כמוסך רכבות עצום רועש ופעיל 24/7 שיש בצדו מפגעים סביבתיים רבים ומפושטים, חייב להיות הרחק מבתי מגורים! מיקומו הנכון הוא בקרבת אזורי תעשיה ומסחר ורשויות התכנון חייבות לדון עם הרשויות הרלבנטיות והתושבים על מיקומו בשיתוף פעולה מלא".