יוזמה חדשה בכפר סבא: הקמת מועצת שכונות

מאת: אירית מרק

יוזמה חדשה בכפר סבא: הקמת מועצת שכונות. את היוזמה מובילים הפעיל החברתי, ציבי אלון, עו"ד ראובן חן ודרור קורן

אתמול, יום שלישי, התקיים כנס ראשון בנושא, באולם חאן בבא, בכנס השתתפו כחמישים איש

בכנס דיברו מספר נציגים מהשכונות והסבירו על חשיבות הקמת מועצת שכונות שתאגד נציגים מכל השכונות ברחבי העיר כפר סבא.

אחד הנוכחים שנכח בכנס הסביר כי מובילי היוזמה מנסים לקדם ועד חזק אשר יהיה בנוי מוועדי שכונות וידאג לצרכי התושבים בעיר.

יוזמי הכנס מסבירים את הרעיון מאחורי היוזמה:”על רקע תחושת אי שביעות רצון מתפקודה של עיריית כפר-סבא מזה עשרות שנים, עשרות נציגים של 22 שכונות בעיר הקימו אמש נציגות שכונות ראשונה מסוגה – “מועצת השכונות כפר-סבא”. מודל פורץ דרך של הנציגות הוצג הערב במסגרת כנס הקמה של המועצה והוא יכלול מבנה ארגוני שיעניק ייצוג לכל שכונה בעיר ובנושאי ליבה. מאחורי היוזמה עומדים ציבי אלון, דרור קורן ועו”ד ראובן חן, פעילים מוכרים בעיר. את המהלך ליווה הארגון “תנועה ישראלית” שמטרתו לחזק את ההשפעה של האזרחים על ההחלטות הפוליטיות שמעצבות את חייהם על ידי גיבוש קהילות מקומיות שיצמיחו מתוכן נציגות אותנטית של התושבים. ציבי פעיל ותיק ומוכר בעיר, היה ממקימי מועדון הכדורגל בית״ר כפר סבא במזרח העיר מועדון שהפך בית שני למאות בני נוער בעיר וכלל מערך לימודי תגבור

ציבי אלון

ציבי אלון: “הנתק של נציגי הציבור מהתושבים והשכונות גורם לכך שתושבי השכונות ומרכז העיר נזרקים הצידה ולא מקבלים את מה שמגיע להם מתוקף היותם תושבי כפר-סבא. הקול שלנו לא נשמע והאינטרסים שלנו לא מיוצגים. אנחנו רוצים לאגד את כל השכונות כדי לשים סוף לשיטת ההפרד ומשול. החזון שלנו הוא שיתוף התושבים, מעורבות והשפעה על ההחלטות שמתקבלות בעיר. כפר סבא מתנהלת ללא חזון וללא תפיסה הוליסטית רחבה.”

נתי בירמן מנועים – מנכ”ל משותף ב”תנועה ישראלית”: היינו עדים היום למהלך מהפכני שיש בכוחו לתקן את סדר העדיפויות בעיר. המועצה תהיה מורכבת מנציגים שמחוברים לשטח בכל אזור ובכך ישתקפו הצרכים האמתיים של התושבים. קהילה מעורבת יכולה לשנות מציאות ואנחנו שמחים על ההזדמנות ללוות את מועצת השכונות של כפר-סבא, שיכולה לשמש מודל מצוין להתארגנויות בערים ורשויות נוספות.

הנציגים סיכמו שהמועצה תתכנס באופן קבוע ובשלב הראשון תעסוק במיפוי פערים בחיי התושבים בשכונות השונות, ובמקביל תעסוק ב-5 סוגיות עירוניות בוערות: חינוך, ביטחון אישי בעיר על רקע גל פריצות ונתוני הפשיעה המאמירים, התחדשות עירונית, ודרישה לשיתוף הציבור בסוגיות התכנוניות, הסדרת התנהלות מפעל המים העירוני השייך לתושבים אך מנוהל ללא מעורבותם, ובעיות התחבורה הרבות בעיר שכוללות את בעיית הנת”צ השמאלי והספיקה תחבורתית שפוקקת את העיר התושבים דורשים רה-ארגון שיביא לקבת החלטות מקצועית מנקודת המבט של התושבים.

מספר נציגים מהשכונות השונות דיברו על מצוקות התושבים שלא זוכות למענה מצד העירייה.
אשר דוד משכונת עליה: “עם הזנחה אפשר לחכות, עם סכנת חיים אסור לחכות לאחר אין ספור פניות כלפי הגישה למגרש כדורגל או יציאת הרולטה מהשכונה, הם דוגמה זועקת להתנהלות פושעת”.

דרור קורן: מפורום מזרח העיר, כפר סבא נכנסה לסחרור רב ממדי בדגש על הקרנבל התכנוני ההזוי המתחולל במזרח העיר שסביבו 4 אזורי תעשייה 2 שמתוכננים להכפיל אותם ו-2 אזורי תעשייה ענקיים שצומחים להם בימים אלו, נוסיף לקרנבל את כפר-סבא צפון ( תמ”ל 1088 ) והילולת יוספטל שהושלחה לחסדי הותמ”ל עם החלטה והסבר שזה טוב לתושבים – עוד שקר מוחלט ! שממומן ברשת מכספנו, אוסף תכנונים עם פרדיגמה יזמיות טהורות, “שיתוף” כבדיחה רעה על חשבון התושבים, בסוף רכבים פשוט יעמדו, במקום תחזוקה נאותה של העיר – כמה בסיסי. ואם לא דיי בכך, תחנת אוטובוסים אזורית !!! מול קבר בנימין, שעם סיום מהיר לעיר ירוצו ויחצו את העורק הראשי של העיר ויחצו לשניים את כל העיר לרוחבה… אני דורש סקר תחבורה מקצועי ומקיף – כיצד יורדים לתכנון רב ממדי לאזור בלי הכנה לכך ? שנים רבות של הבטחות לשכונת יוספטל בפרט – ומה ? כמה רשע צריך לאסוף על מנת לדכאה בכל פרמטר ??? הקמת מועצת שכונות העיר זה הכלי הכי מתבקש ! יש כל כך הרבה מה לעשות ובכל כך הרבה נושאים, מחמם את הלב לראות אנשים אכפתים שבאים לשפר ולהחזיר את קרנה של כפר-סבא”

משמאל לימין: ציבי אלון , יו"ר תנועה ישראלי בועז אמיתי, דרור קורן,פרופסור אבנר בן זקן, עו"ד ראובן חן, עו"ד אמיר עשבי

אושרה וולדמן משכונת גני שרון: פעילה חברתית בתחום בקרה אזרחית הוסיפה: ” שומרי הסף שלנו נחלשים, העיתונות המקומית נשחקה, מבקר הפנים של העיריה נזהר מלגעת בנושאים נפיצים ומיישר קו עם הקואליציה והיועץ המשפטי מייעץ רק לקואליציה למרות שהוא שמתפקידו לספק שירות גם לחברי האופוזיציה. הדברים האלו גורמים לירידת איכות השירות לתושב ולפגיעה בייצוג.”

עו”ד ראובן חן, פעיל חברתי משכונת בית ונוף: “מפעל המים הוא דוגמא מובהקת להדרת התושבים וקיפוחם. מדובר באגודה שיתופית ששייכת לכלל תושבי העיר אבל כיום העירייה משתמשת במפעל כמקור תקציבי צדדי, קופה ב’ בלתי מפוקחת המדירה את התושבים מקבלת ההחלטות על חלוקת התקציב. תאגיד המים עשיר ונכסיו מוערכים בשווי של כ-800 מיליון ש”ח! במקום שכלל התושבים יהנו מפירותיו העירייה מעניקה שטח ומשתמשת בכספי התאגיד לפרויקטים שמטיבים בעיקר עם היזמים, כמו מתחםG  ועוד. אנחנו מתכוונים להגיש עתירה בנושא ולהביא לתיקון ההתנהלות.

נבות רובינשטיין משיכון ותיקים סיפר על המאבק שהוביל כנגד הקמת פרויקט הנת”צ בעיר: “העירייה מקדמת תכנית שערורייתית בעלות 300 מיליון ש”ח להקמת נת”צ בנתיב השמאלי במקום בימני. נת”צ שמאלי מפקיע למשך 24 שעות ביממה את הנת”צ בניגוד לנתיב שמאלי שאפשר לתת בו עדיפות לתחבורה ציבורית רק למספר שעות ביום.  נת”צ שמאלי ייצור עומסי תנועה כבדים בעיר ויפנה כלי רכב רבים לכיוון גלר. עיריית כפר-סבא צריכה ללמוד מראש עיריית רעננה שעמד על זה ששום תכנית לא תאושר עד שכל התושבים יראו אותה ויעלו את הצרכים.”

משמאל: נעמי תמיר אושרה וולדמן, דורית ברק

לאה מנצור, לשעבר יו”ר השכונה הירוקה 80:  “המושג שיתוף ציבור הוא מושג מכובס של העירייה שמזמינה את התושבים לראות תוכנית שבעצם כבר הוחלט עליה. העירייה עושה זאת כדי שאחר כך תוכל להגיד בתקשורת שהיא הגיעה להחלטה בשיתוף הציבור. אנחנו צריכים לדרוש שיתוף ציבור אמיתי ולכן אני שמחה על הקמת פורום מועצת השכונות שיוכל לשמש כפלטפורמה טובה להשפעה”.

ערן ורנר:”אני מברך על היוזמה לקדם מעורבות של נציגי השכונות לשיח משותף בעניינים החשובים לעיר כולה. אם יש ישוב שבו מודל כזה יכול להצליח זו כפר סבא שנתברכה בתושבים אכפתיים המעורבים בעשיה העירונית. רוח ההתנדבות והרצון המשותף להיות ישוב מוביל בתחומי החינוך, איכות החיים ואיכות השלטון הם שהצליחו לקבץ נציגים כה רבים מכל קצוות העיר ואני בטוח שיצליחו להוביל סדר יום ויוזמות לטובת העיר כפר סבא”.

פרופסור אבנר בן זקן, יו”ר המועצה הציבורית של “תנועה ישראלית” סיכם: השדה הפוליטי זה המקום בו מתקבלות החלטות על חיינו כאזרחים ולשם קהילה מעורבת צריכה לכוון את מאמציה. מנהיגות פוליטית צריכה להיות אורגנית ואותנטית למקום שהיא פועלת ממנו כדי לפתור באמת את הבעיות הייחודיות לכל אזור.