מטה המאבק מצופית בשיתוף מטה מאבק ממזרח העיר כפר סבא, תלו שלטי ענק ברחבי כפר סבא, נגד “קריית הצעירים של כפר סבא”
מאת: אירית מרק
מטה המאבק מהישוב צופית בשיתוף מטה מאבק ממזרח העיר כפר סבא, תלו שלטי ענק ברחבי כפר סבא, נגד תכנית “קריית הצעירים של כפר סבא”
על פי הודעת עיריית כפר סבא שפרסמנו לפני מספר חודשים : מדובר בשכונת מגורים חדשה עם כ-3,800 יח’ דיור חדשות, לצד שטחי מסחר תעסוקה.
הותמ”ל אישר להפקדה לפני מספר חודשים את תוכנית כפר סבא צפון (תמ”ל 1088), להקמת שכונת מגורים חדשה הצפויה לכלול כ-3,800 יח’ דיור חדשות, לצד שטחי מסחר תעסוקה ודיור מוגן. התוכנית ביוזמת רשות מקרקעי ישראל ובשיתוף עיריית כפר סבא, כוללת בנייה לטובת זוגות צעירים וכן דירות להשכרה.

התכנית הוכרזה בותמ״ל ב-2013:

כאשר ב-2017 החל קידומה כתכנית ותמ״ל גדולה במתווה המלא. ב-2018 הכריז קבינט הדיור על קידום התוכנית וב-2019 עם כניסתו לתפקיד הנחה ראש העיר רפי סער לבצע מספר שינויים מהותיים בתוכנית, ביניהם: צמצום התכנית במספר יח׳ הדיור והנמכת גובה הבנייה בסמוך למושב צופית. במקביל ביצעה העירייה הליך שיתוף ציבור בעקבותיו פעלה העירייה בין היתר כדי להבטיח את השמירה על השטחים הפתוחים מסביב, ביניהם המסדרון האקולוגי ויער קפלן, וחיזוק תשתיות התחבורה באזור. את הפרויקט תכנן עפר קורין וצוות בראשות נתנאל כהן ממשרד קורין אדריכלים.
השכונה החדשה ממוקמת באזור צפון-מזרח העיר, בסמוך לשכונות כפר סבא הצעירה ו”בית נוף”, ממזרח למושב צופית וממערב לשכונת קפלן, ושטחים חקלאיים. השכונה תתפרס על פני כ-646 דונם, וצפויה להיבנות על בסיס חזון המעודד הלכתיות ורכיבת אופניים ותנועה אורבנית על חשבון שימוש ברכב הפרטי. בנוסף ליח’ הדיור החדשות, כוללת התוכנית כ-400 יח’ דיור מיוחדות וכ-120 אלף מ”ר לטובת הקמת מבני מסחר ותעסוקה.
השכונה החדשה מתוכננת להיבנות לצד פארק נרחב, שלאורכו שדרה מסחרית ראשית עם שימושים מעורבים של מסחר, תעסוקה, מגורים ושטחים ציבוריים פתוחים לרווחת התושבים. התוכנית המאושרת, ישמר המסדרון האקולוגי בסמוך ליער קפלן לכיוון צפון-מזרח.
מעיריית כפר סבא נמסר: ״ראש העיר נחוש להוציא לדרך פינוי בינוי ביוספטל ובשאר השכונות, ולהפוך שכונות שהוזנחו במשך שנים לשכונות מטופחות, מתוכננות, ירוקות וידידותיות.
“תושבי כפר סבא, הזוגות הצעירים ואלו המעוניינים בשיפור דיור, שותפים מלאים לתכנית הגדלת ההיצע שתעצור את טירוף המחירים שמונע מתושבי העיר קורת גג במחירים סבירים.
“הגודש בכבישי ישראל זו מכת מדינה ולא בעיה של כפר סבא, אבל אנחנו לא מחכים. צוות מומחים מנוסה מכין עבורנו תכנית תחבורתית שתוצג לציבור טרם תחילת התכנית יחד עם כל משרדי הממשלה הרלוונטיים שתיתן מענה לכל סוגיית עומסי התנועה ההיסטוריים בכפר סבא שתהיה חלק מההתחדשות העירונית לבניית אלפי דירות חדשות.
“פעולות ההתחדשות העירונית יעשו תוך שיתוף הציבור ושמיעת דעות התושבים, ובלבד שיעשו באופן חוקי ולא יהפכו את העיר לג׳ונגל של לכלוך ושילוט פראי”.
דרור קורן בשם פורום מזרח העיר “מטה המאבק ממזרח העיר לא כולל את פורום מזרח העיר ו/או מועצת השכונות, אנו מעדיפים לשים את העובדות בלבד, ככה על השולחן, לא נגד אף אחד ורק לגופו של עניין ומאמינים שאם תושבים ידעו מה יקרה כאן, זה ייעצר.
יוספטל חייבת לעבור שדרוג, זה אמור להיות בחיבוק של כל העיר, על מנת להרים את כלל קהילת כפר-סבא, נחישות ראש העיר מתקבלת בברכה, רק שעליו לחשב מסלול מחדש על מנת שזה יצליח, מאחר והעובדות ברורות.
“הראשונה, מבנה העיר לא מאפשר לפתור את בעיות מדינת ישראל, ישנם שטחים טובים יותר לכך גם לזוגות צעירים, די ללמוד את ערכי הקרקע בעיר ולהבין שזוגות צעירים לא כל כך יזכו לשלל ההנחות במודלים השונים, נשאר רק ללמוד אותם ולהבין את הספין הזה.
“כעת יש לפתח את כפר סבא באחריות, שזה אומר למשל, לקבל סקר תחבורה מקיף שמלמד מה זה אומר לשלש את מזרח העיר + 4 אזורי תעשיה בכניסות/יציאות משולש מזרח העיר, כיצד יחיו באירוע הזה כ 60,000 תושבים… רק אח”כ להכריז הכרזות ישימות.
מצופה מראש עיר לנהל את האירוע הזה למען תושבי כפר-סבא תחילה, לא לשלוח למדינה לתכנן, לקבוע לעיר שלנו מה יהיה כאן, קודם התושבים שחיים כאן, שבחרו בו.
“בואו נבין את הכרזת יוספטל רגע אחד… כל מזרח העיר נמצא בתוך 2000 דונם, עם 16 אלף תושבים בערך… “יוספטל החדשה” היינה 310 דונם ובתוכה יהיו אותו מס’ תושבים ? + כל שלל השירותים לתושב ? בתי-ספר ? גני ילדים ועוד ועוד… כיצד ? אם לא בצפיפות ?
ראו את תמ”ל 1088, אותו אירוע על שטח כפול… מה קורה כאן ?”.