יו”ר האופוזיציה יוסי סדבון טוען לרכישת יצירה אמנותית של ונונו בניגוד למנהל תקין, העירייה “הפוסל במומו פוסל”

מאת: אירית מרק

יו”ר האופוזיציה בכפר סבא יוסי סדבון הוציא הודעה לפיה יצירתו של ונונו נרכשה שלא בכללי מינהל תקין “בתאריך 26/05/2022 אושר בדירקטוריון החברה לאומנות ולפנאי שבראשו עומד ראש העיר רפי סער סכום של 330,000 ₪ לרכישת יצירת אומנות להיכל התרבות . במועד האישור לא פורט כיצד יבחרו האומנים שישתתפו בפרויקט ולא מונתה וועדה מקצועית שתבחר את הזוכה . בדיעבד התברר שראש העיר הוא זה שבחר בעצמו את האומן סיכם אתו את מחיר היצירה והביא את התקציב לאישור הדירקטוריון מבלי שהביא מידע חשוב זה לידיעתם לפני ההחלטה על התקציב. רכישת יצירת אומנות אינה מחייבת על פי חוק  יציאה למכרז . בחירת אומן מוערך ככל שיהיה תושב כפר סבא חייבת להתבצע במנהל תקין ומשיקולים מקצועיים.

עוד טוען סדבון “ראש העיר רפי סער היה צריך לפסול עצמו לעסוק בבחירת האומן המוכר לו שנים רבות בגלל הזיקה הפוליטית של האומן אליו . האמן תמך בו בבחירות וקיים בסטודיו שלו חוג בית כדי לסייע לבחירתו לראשות העיר . ראוי להזכיר שפעולה בניגוד עניינים הביאה בעבר להעמדתו לדין ולהרשעתו של ראש העיר הקודם יהודה בן חמו בעברה של מרמה והפרת אמונים לאחר שטיפל בבקשות של חברו במצב של ניגוד עניינים וחתם על היתרים בבקשות הנוגעות לנכסיו ועסקיו. 5 ימים לאחר אישור התקציב בתאריך 01/06/2022 שולמה מקדמה לאומן בסך 50 אש”ח ובתאריך 07/06/2022 שולמה מקדמה נוספת בסך 70 אש”ח סה”כ 120 אש”ח מבלי שנחתם הסכם עם האומן . בתאריך 28/06/2022 בעקבות חילופי תכתובות אישר המנכ”ל שההסכם טרם נחתם והוא נמצא בסבב חתימות. ראש העיר אינו יכול להטיל את האחריות לתשלום מקדמות ללא חוזה על עובדי העירייה בעקבות החלטות שלו. מענה העירייה לשאילתה שהוגשה על ידי חברי האופוזיציה נידונה היום 06/07/2022 בישיבת המועצה . לצערנו התשובה שניתנה אינה נותנת מענה לחריגה הבוטה מכללי מנהל תקין והעדר שקיפות בכל הקשור לרכישת יצירת אומנות בעלת ערך כספי גבוה. רפי סער היה צריך לאפשר שוויון הזדמנויות לכל אומני כפר סבא להגיש הצעות ולמנות וועדה מקצועית שתבחר את האומן הזוכה “.

העירייה בתגובה:”בסוף ישיבת מועצת העיר שהתקיימה אמש, מצא לנכון חבר המועצה מן האופוזיציה מר יוסי סדבון ,לנצל לרעה את מעמדו כחבר מועצה ותוך בקשה להודיע “הודעה אישית”, יצא הוא כנגד ראש העיר מר רפי סער תוך הוצאת דיבתו של ראש העיר בפרהסיה, כשלא היסס להשוות בינו לבין ראש העיר יהודה בן חמו שכידוע הואשם בפלילים. השוואה מגוחכת שכן, חבר המועצה סדבון היה מקרובו של בן חמו, וכן כניצב במשטרה בדימוס נתן עדות אופי עבורו.
הנ”ל הטיח כנגד ראש העיר, כאילו פעל בניגוד עניינים מבלי שנכנס לעובי הקורה ועל אף שלא בדק את הדברים לעומקם . עיריית כפר סבא מבקשת להבהיר כי, האומן מר אריק ונונו הינו אמן בין לאומי, תושב העיר כפר סבא שזכה להכרה בינ”ל בארץ ובחו”ל והעיר כפר סבא גאה כי אומן עם שיעור קומה שכמותו נמנה על תושביה . הניסיון להטיל דופי בתהליך בחירתו והניסיון לטעון לניגוד עניינים עקב “זיקה פוליטית” לראש העיר , תמוהה ביותר שכן אין כל יחסי קרבה בין ראש העיר למר ונונו, יתרה מכך מר ונונו יידע כי, קיים בסטודיו שלו גם חוג בית ליוסי סדבון עצמו, כך שלמעשה “הפוסל במומו פוסל “. לרגל מניין 120 שנה לעיר כפר סבא החליטו חברי הדירקטוריון של החברה לאומנות ופנאי לחדש את היכל התרבות ביצירה אמנות של אומן כפר סבאי ששמו הולך לפניו בארץ ובעולם. כישוריו ומקצועיותו של ונונו הינם נחלת הקונצנזוס, ובאשר למחיר היצירה התקבלה חוות דעת של שמאית לאומנות שפרטה כי מדובר ביצירה גדולת ממדים מורכבת, שהכנתה מצריכה חומרים יקרים ומאגדת מספר רב של ציורים שמחוברים יחד, עבודה שהכנתה תארך כ- 6 חודשים, ומר ונונו כתושב העיר עושה בהכנתה מחווה של כבוד לעיר כפר סבא”.