תערוכה לזכרו של פאפו יעקב ז”ל (2022 – 1932)

תאריכי התצוגה 6/8/22 – 20/7/22 

אוצרת אביה ממון

פאפו, יליד סרייבו שביגוסלביה. כישרונו בציור התגלה כבר בילדותו.

כילד בן 8 חווה קשות את אירועי מלחמת העולם השניה, הפצצות, נשיאת הטלאי הצהוב, נדידה בין מחנות ומדינות. בסופו של דבר עלה עם משפחתו על אניית מעפילים, הגיע לארץ ישראל וגדל בקיבוץ מרחביה. לאחרונה התגורר ויצר בכפר סבא .

פאפו המשיך תמיד לצייר. למד ציור וגרפיקה בביה”ס בצלאל בירושלים וסיים בהצטיינות. הוא העריץ את מורו מבצלאל מרדכי ארדון שיצק אומץ, תוכן ועוצמה לכישרונו. אחרי הלימודים פתח סטודיו לגרפיקה הידוע בשם “סטודיו פאפו” ועסק בהצלחה רבה במקצוע זה במשך שנים רבות.

 

פאפו הצייר: פאפו השתמש בצבעים עם נוכחות חזקה ומריחות מכחול עזות,  עובדה המוסיפה לציורים עוצמה. הוא ניחן בחוש אבחנה וכישרון בלתי רגילים והצליח להעביר אל הבד בצורה ריאליסטית את הדמות המדויקת שבחר לצייר, התוצר הסופי היה כפוף לפרשנותו הכל כך נוכחת. לעיתים הגזים בצורה גרוטסקית כמו בצורתם של איברים, לעיתים השתמש בקונטור שחור להדגשה, לעיתים הוסיף מילים או משפטים המעצימים את היצירה, לעיתים התיז טיפות צבע קונטרסטי, מעשים שהעניקו ליצירה רבדים נוספים.

יצירותיו גדולות מימדים, רוויות צבע עז ומשאירות רושם חזק על המתבונן.

הנושאים בהם עסק הם בעיקר נקודות ציון בחייו, אהבתו הטוטאלית לאמנות, לזרמים באמנות ולאמנים מובילים.

בשנים האחרונות ולאורך זמן, יצר פאפו בסגון ייחודי שפיתח – שיטת ההכפלה. הוא השתמש בכמויות צבע גדולות, הצמיד קנווס נוסף על קנווס הבסיס, ותוך לחיצות חוזרות ונשנות בשלבים שונים של הציור, נוצרה הכפלת הקנווס המקורי, נוצרה יצירה אבסטרקטית חדשה – ממש כמו בטכניקת ההדפס.  לאחר מכן הדגיש בקנווס המקור חלקים מהציור בעזרת קונטור שחור, כשבקנווס השני מהדהד ציור המקור. סדרות רבות שלו צוירו בצורה זו.

 

על פי רצון המשפחה תערוכה זו הפכה להיות תערוכה לזיכרו, עם פטירתו ממש לאחרונה, כחודש לפני יום הפתיחה ותוך כדי תכנונה. התערוכה הינה רטרוספקטיבה (מצומצמת), לא ניתן היה בגלל מגבלות המקום להציג את כל סדרות הציורים שלו, הסתפקנו בכמה סדרות מייצגות ואף ציורים ישנים יותר.

לאחרונה פיסל פאפו מספר פסלים בתחבושות גבס, וגם להם ייצוג בתערוכה המוצגת בבית האמנים רחוב גלר 4 כפר סבא ובאוצרותה של אביה ממון.

 

“בית האומנים”  רח’ גלר 4 כפר סבא

שעות פתיחת התערוכה: שישי 10:00-13:00, שבת 10:00-14:00 , 17:00-19:00

תערוכה חדשה

פעילויות בתערוכה – הכניסה חופשית:

 

  • פתיחה חגיגית 20/7/22 בשעה 19:00 
  • שבת 23/7/22 שעה 11:00 הרצאה – מיכל זהבי:  “השפעתה של סלומה הפתיינית על עולם האמנות”
  • שבת 30/7/22 שעה 11:00 שיח אומנים עם האוצרת וחברים
  • שבת 6/8/22 שעה  11:00 סדנה –  תמר אלט:  “פיסול קווי בחוט ברזל “