העיר כפר סבא מובילה את המעבר לאנרגיה ירוקה ומסייעת לתושביה לעבור לחשמל סולארי

על רקע העלייה במחירי החשמל, החלה עיריית כפר סבא, באמצעות אגף הקיימות והחדשנות, במיזם “שמש לכולם”, פרויקט בשיתוף עמותת “הפורום הישראלי לאנרגיה” וקק”ל – שמטרתו ייצור חשמל באמצעות מערכות סולאריות שיותקנו על גגות בבניינים משותפים ובתים וייצרו אנרגיה ירוקה שתחסוך בהוצאות חשמל, תוך יצירת רווח פרטי. עד כה נרשמו לפרויקט 25 בניינים.

 

כבר בשנת 2020 הכריזה כפר סבא על חזון “עיר מאופסת אנרגיה” – עיר השואפת לאזן בין צריכת האנרגיה הרשותית לייצור האנרגיה הרשותי. עיריית כפר סבא, אשר חותרת לעצמאות אנרגטית, מצליחה לייצר כיום קרוב ל-40% מהאנרגיה שהיא צורכת; נכון לעתה, מותקנים על מבני ציבור וחינוך ברחבי העיר כ-60 מערכות סולאריות, המייצרות קרוב ל- 10 מיליון קוט”ש בשנה, כשצריכת האנרגיה העירונית מסתכמת בכ-22 מיליון קוט”ש.

 

מוסדות הרשות אחראיים רק ל-3% מצריכת האנרגיה העירונית. נוכח זאת, ומתוך הבנה כי הדרך לצמצם את פליטות הפחמן ברמה העירונית היא באמצעות צמצום הפליטות במגזר העסקי ובמגזר הביתי-פרטי, יצאה העירייה בפרויקט “שמש לכולם”, באופן בו כל בניין מגורים או בית עסק יכול לבנות לעצמו מרכז רווח נוסף, ירוק וחדשני שיפעל לאורך כל השנה – השמש.

 

הבניינים שהצטרפו למיזם יזכו לקבל בחינה מקצועית של התאמת הגג, הנגשת הידע הנדרש ומענה לשאלות, סיוע בבחירת חברת התקנה, עזרה בבחירת מודל המימון תוך הענקת מענק ראשוני של עד 15,000 ₪, ליווי וסיוע ביצירת ההסכמה הנדרשת של בעלי הדירות, ליווי משפטי והכל ללא עלות לרווחת תושבי העיר.

 

במקביל, פועלת עיריית כפר סבא להקמת פורום עסקים ירוקים, שבשיתוף גורמי מקצוע עובדים בימים אלה על תוכנית התייעלות אנרגטית, במטרה לעודד התייעלות אנרגטית והקמת מערכות סולאריות גם בעסקים קטנים ובתי מסחר, לרבות ביה”ח מאיר, בתי אבות, אולמות אירועים באזור כ”ס 50, מתחם אושירה וכדומה.

עילאי הרסגור-הנדין. צילום- ליאור פילשטיינר

 

מתוך אמונה כי הקוט”ש הזול והנקי ביותר הוא זה שאינו נצרך, פועלת עיריית כפר סבא רבות למען התייעלות אנרגטית ומשקיעה בתחום. עד כה נעשו בעיר כמה פעולות תומכות לצמצום גזי החממה, ביניהן: החלפת תאורת רחוב ותאורת פנים במוסדות חינוך לתאורת לד חסכונית, החלפת יחידות מיזוג מפוצלות ישנות, קירוי מגרשי ספורט ועוד. כלי הרכב של העירייה הוחלפו בכלי רכב חשמליים והותקנו 30 עמדות טעינה לכלי רכב ברחבי העיר.

 

“עליית מחירי החשמל מחייבת את הגדלת השימוש באנרגיה סולארית”, אומר ראש העיר רפי סער, “במקום ללכת לחפש קיצורי דרך, להקטין מסים ולצמצם את הכנסות המדינה, הפתרון הוא ברור ופשוט – יש לנו שמש, ואנחנו לא מנצלים אפילו לא ב-5% את יכולת השימוש בה. בכפר סבא החלטנו לא לחכות יותר לממשלה ולקדם את התוכנית העירונית המפורטת שלנו למאבק במשבר האקלים, תוך שאנו מתחייבים לעשות הכל כדי לממש את החזון של עיר מאופסת אנרגיה”.

 

מחזיק תיק הקיימות והחדשנות, עילאי הרסגור הנדין: “אנחנו בכפר סבא לא רק אומרים מהו הפתרון האנרגטי הנכון למדינת ישראל, אלא גם עושים ומובילים את הדרך. שריפת פחם וגז גורמת לנזק סביבתי ובריאותי כבד. התשובה לתחנת הכוח המזהמת שמנסים להצמיד לכפר סבא היא הפקת אנרגיה מתחדשת באופן מבוזר ותוך ניצול השטחים הבנויים. עשינו זאת בהצלחה במבני ציבור ומגרשים, וכעת אנו מחדשים את היוזמה לייצור חשמל ירוק ונקי עבור כלל תושבי העיר והעסקים הפועלים בה. על הדרך נילחם גם ביוקר המחייה ובמקום לשלם על חשמל נרוויח כולנו מייצורו”.