אין, אין, אין על החומוס של יאיר ארזי / בהדונס בבית הפעמון כפר סבא / מאת יואב חביב
חומוס. בואו נהיה גלויים : מי מאיתנו לא אוהב חומוס. תישאלו אותי… אמור להחליף את הפלאפל כמאכל הלאומי. היה לי חבר/ לקוח אמריקאי כשהיה מגיע לארץ : יואב מסעדות גורמה יש לי במיאמי אני בא לישראל קח אותי לנגב אומוס. אין להם חית זוכרים. אז תהגו חומוס או אומוס. כן זה אותה ” משחה ” קרמית מופלאה וקסומה מבלי לנבור בנבכיי ההיסטוריה ולהיות שותף לפולמוס על ארץ מוצאו.
אין זה משנה איך תעבירו את המעדן לוושט : בדוך. בסיבוב. או סתם בניגוב. ממילא בזווית של הלוע תמיד יבצבץ רבב מהקרם המגי הזה…ואם לא שלו אזיי של הטחינה ולעד יצוץ קמצוץ פטרוזיליה בין השיניים למי שנותרו. גרגרו בטרם הפגישה הבאה. אז זהו אין דין דינו של חומוס כדין דינו של כל חומוס. רק השם זהה.
ואני אסביר : הרבה יותר קשה להכין חומוס טוב מאשר להכין ולהגיש מנת גורמה מוצלחת עטורה בשוליה בסחלבים. סביונים. דשאים. לא שאינני חוטא בזאת… שאלו את חברי היקר יוסי סדבון. וכך מצאנו עצמנו… קרי חברתי האהובה אירית מרק ואנוכי בואך בהדונס בבית הפעמון שברחוב התע”ש במושבתנו היקרה. יאיר. יאיר ארזי. אני מגיע אליך לביקורת מסעדות בצוותא עם אשת התקשורת מספר אחת במושבה. אירית מרק. נכון.
כדרכי בקודש גילוי נאות : יאיר ארזי הוא חבר טוב שלי מאז היותו עלם צעיר עוד בעת כהונתי כיו”ר הפועל כפר סבא. איש עסקים מבריק מיום שחרורו מצה”ל. מסעדן צמרת עוד בטרם פתח את בהדונס בית הפעמון ליפני כעשור. זקניי המושבה… כמוני זוכרים את יאיר ארזי עוד מהימים שברא את כריכיי הבאגט המטריפים שלו.
להגשת החומוס בבהדונס בתע”ש יש ואריציות אין סוף. משולש. ביצה. גרגרים. פטריות. פול. רק תגידו תקבלו. אירית אוהבת חומוס עם טחינה וכל השאר בצד. אני הזמנתי חומוס קומפלט. יחד עם המנות העיקריות הואבס השולחן בכל טוב היאיר. סלט ירקות אמיתי… בלי עשבים…קצוץ דק דק… מה זה קצוץ נקצץ במקום מעוטר בבצל ושמן זית טהור. צ’יפס. פלאפל שזה עתה טוגנו. לוהטים…אתה חייב לעשות פו עם השפתיים בטרם תפעיל את בלוטות החייך.
עכשיו תיראו… באם ארעיף מחמאות על בהדונס בית הפעמון… ישר תאמרו בטח : יאיר ויואב חברים. ולפיכך אקפח את יאיר ואחריש. אגב החומוס לא מהמקרר… חם חם היישר מהסיר. ומחילה מכל קופסאות החומוס התעשייתי המאתרים מקום של כבוד במקררים שלכם. פטור בלא כלום יוק… אז אנא היו קשובים לי עוד זוג דקות.
כשאתה מגיע למסעדה ברור הצד הגסטרונומי מכריע… אך לגביי דידי השרות לא נופל בהכרעתי היכן אתארח. השרות בבהדונס בית הפעמון הוא לעילא ולעילא. שלא נדבר על החיוך התמידי של יאיר ארזי לא מש מפניו . זהו האיש שנולד עם חיוך כרוני. האמת : יש לי חולשה לאנשים טוביי לב שמחייכים ומפנקים דרך קבע את לקוחותיהם. קשה לי עם חמוריי הסבר… הסבורים שהחמה זורחת בוקר בוקר מאחוריהם. ועוד סיבה מדוע כייף בבהדונס של יאיר ארזי.
ולבסוף טיפ עבורכם : יאיר מתקשר 14.00 אל אירית ואליי.. מהרו פן תאחרו החומוס הולך ואוזל… האמת סברתי שזה חלק מהחוש הומור של יאיר. עד שהסבנו לשולחן ובעודנו מתענגים על המטעמים שהוגשו…לפתח בהדונס זורמים לקוחות נוספים וכך סח שותפו של יאיר : החומוס תם.
המבינים שבינכם יסיקו בגפם. בהדונס בית הפעמון. התע”ש 20. עשר בסולם יואב. בלוטות הטעם שלי מודות ליאיר ארזי. ליבי ונשמתי מודים לאירית מרק כשאני סועד בחברתה… לעולם טעים לי פלוס. ולכן ולכם חברות וחברים שלי… אני בטוח שאתם רוצים עוד ברם אעצור כאן.
בעוד מספר דקות שריקת הפתיחה בליסבון. בהצלחה למכבי חיפה. רק אל תישכחו את הסיפא של טוריי. רק אהבת חינם תנצח. הרבה אהבת חינם. שלכן ושלכם. יואב.