הדברים החשובים שצריך לדעת על birads

אין ספק שאם יש משהו שכל אישה חוששת ממנו, זה סרטן השד. מדובר על מחלה קשה שעלולה לפגוע בצורה משמעותית ביותר בנשים החולות בה, ועלולה כמובן גם להוביל למוות. יחד עם זאת, חשוב מאוד להבין שהיום הדברים נראים אחרת. ראשית, היום זה ידוע וברור שגילוי מוקדם יכול להציל חיים. שנית, כמובן שצריך לעבור מספר בדיקות כדי להבין האם יש חשד לבעיה או שהמצב תקין. ברוב המקרים הדברים מתנהלים בשתי אפשרויות שונות: או שהאישה חושדת שיש משהו, כמו למשל גוש בשד, ופונה לבדיקה, או שהדברים מתגלים במהלך בדיקות שגרתיות. אחת מהבדיקות השגרתיות בהקשר הזה היא כמובן בדיקת הממוגרפיה הידועה, והפענוח שלה נעשה באמצעות דירוג birads. ה  biradsהינו למעשה סולם שמתחיל מאפס ויכול להגיע עד 6, כאשר לכל מספר יש משמעות אחרת. חשוב לדעת: את בדיקת הממוגרפיה מפענח רדיולוג, ובהתאם לתוצאות הבדיקה ולפענוח ניתן יהיה להחליט מה כדאי לעשות בהמשך. 

 

מה אומר סולם birads על תוצאות הבדיקה? 

 

אם ננסה להבין מה אומר אותו סולם birads, אנחנו נראה שזה מאוד תלוי במספר המתקבל. למשל, ה birads  שמספרו 0 מעיד על כך שיש ממצא לא ברור או לא סופי. במקרים כאלה לרוב ההמלצה תהיה לבצע בירור נוסף, לרוב באמצעות הדמיה, כדי להבין במה דברים אמורים. לעומת זאת, ה birads הקיצוני השני הוא כמובן birads מספר 6 שמעיד על כך שמדובר על ממצא שידוע בתור סרטן שד וגם נמצא בטיפול. אומנם אישה שנמצאת במהלך כל הבדיקות האלה לא חייבת להיות בקיאה בכל הפרטים, אך היכרות עם המושגים בהחלט יכולה לעזור. בצורה כזאת ניתן להרגיש רגועה יותר במהלך הבדיקות ולהבין מה באמת הרופאים עושים,  בודקים ומגלים. חשוב מאוד לא רק לבצע את הבדיקות הנדרשות, אלא לעשות זאת כמה שיותר מהר. כפי שראינו וכפי שידוע לכולן, גילוי מוקדם משפיע על היכולת לרפא את המחלה ומגדיל את הסיכוי לנצח את הסרטן. 

 

בחירת רופאה מתאימה 

 

זה לא משנה אם מדובר על אישה שנמצאת במעקב בגלל ממצאים כלשהם או שמדובר על אישה שבסך הכול רוצה להיבדק באופן שגרתי. כך או כך, צריך לבחור את הרופאה הכי טובה שיש. אין מקום להתפשר על פחות מזה, שכן במקרים רבים שבהם רופאה אחת לא תזהה את הממצא ולא תבין מה המשמעות שלו, רופאה אחרת כן תעשה זאת. לכן יש טעם לבדוק בקפידה אצל איזו כירורגית שד יש כוונה לקבוע תור. לפעמים, כדי לקבוע תור אצל כירורגית שד צריך לעשות לא מעט בדיקות מקדימות ומחקרים, כדי להבין מי היא אשת המקצוע המומלצת ביותר שיש. יחד עם זאת, מדובר על עניין בעל משמעות רבה ולכן בהחלט כדאי יהיה להשקיע ולבחור את הרופאה הכי טובה שיש בתחום.