יזהר דוד, לשעבר בכיר בשב”כ וכיום מורה בתיכון גלילי בכפר סבא הוציא ספר חדש ומרתק “מסוכלים”

מאת: אירית מרק

“מסוכלים” בהוצאת כנרת זמורה, ספרו החדש והמרתק של יזהר דוד מחבר רב המכר “פצצה מתקתקת” שעליו מבוססת העונה השנייה של הסדרה המצליחה “פאודה”.

“מסוכלים” מבוסס על סיפור אמיתי ודרמטי של אחד הסיכולים הכי משמעותיים ונועזים שאירע באינתיפאדה השנייה, סיכול של כוונת חוליית טרור לשטוף את ישראל בצונאמי של מחבלים מתאבדים. אבל למעשה זה לא מותחן ריגול ביטחוניסטי קלאסי, הוא יותר סיפור אנושי על אנשים, וזה הייחוד שלו וגם התקדים שבו- העלילה שהתרחשה במשך שנה אחת דרמטית המסופרת על ידי שלוש דמויות כל אחת מנקודת המבט שלה: אלון-רכז השב”כ שמגייס לצורך מניעת המזימה הזדונית של פעילי הטרור מרגל מתוכם את מאלכ אל-קודסי שהוא הדמות השנייה המספרת בגוף ראשון בקולו האמיתי את הסיפור כפי שהוא חווה אותו- למעשה זהו אחד התקדימים שבספר כי מעולם לא נכתב ספר מפי מפעיל המרגלים והמרגל עצמו.

“במסוכלים” נשמע לראשונה קולו של המרגל הפלסטיני שמייצג רבים, לא רק מרגלים שעובדים עם השב”כ אלא בקולו הוא מבטא את קולם של פלסטינים רבים שמתעבים את מדינת ישראל, אך גם יש להם הערכה רבה אליה, לעומת הסלידה מההנהגה המושחתת שלהם ורצונם לחיים שקטים ושלווים. אבל התקדים היותר משמעותי והמיוחד- זהו קולה של האישה- הדמות השלישית המעורבת בסיפור ומספרת בקולה שלה ומנקודת מבטה, אשתו של הרכז, שבלי שבחרה ומבלי שאף אחד שאל אותה, החיים ההזויים של בעלה, הטרור, המרגלים שלו, הפיגועים וכל העולם המקביל של בעלה חודר לחייה, לזוגיות שלה ואפילו לחלומות שלה. קולה של האישה, מייצג בני ובנות זוג רבים אשר חיים לצד אנשי ביטחון, וחווים לעיתים “זוגיות יחידנית”, אתגרים ומורכבויות שייחודיות למערכות יחסים אילו. מאז צאתו של הספר לפני כחודשיים הוא זוכה להצלחה גדולה וביקורות נלהבות.

יזהר דוד, משמש יו”ר “שותפות מגן ישראלית”, מרצה בכל הארץ על ספריו, ובנוסף על עיסוקיו המגוונים גם משמש מורה בתיכון “גלילי” בכפר סבא.

יזהר דוד (51) הוא מרצה ומחבר הספר “פצצה מתקתקת” ו”מסוכלים” בהוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר, ששירת כמנהל שטח ביחידת רכזי שב”כ בשומרון. ממייסדי “העמותה למנהיגות ישראלית משותפת” והמנכ”ל שלה, וממייסדי ארגון הגג “שותפות מגן ישראלית לטיפול וצמיחה מפוסט טראומה”. הלום הקרב הראשון שקיבל אות מופת שיקומי.

שירת כלוחם ומפקד בפלוגת עורב גולני. בתום השירות, בשנת 1990, התגייס בעקבות אחיו לשירות הביטחון הכללי. במהלך האינתיפאדה השנייה היה מנהל ביחידת שטח. בעקבות שירותו בשב”כ לקה בהלם קרב. במהלך ההחלמה, השלים תואר שני במשפטים באוניברסיטת בר-אילן. בשנת 2014 פרש מהשב”כ.

הלם הקרב, שעבר יזהר בעת פעילות מבצעית בשב”כ מתואר בספרו הראשון “פצצה מתקתקת” דבר שהוביל את השב”כ לבחינה מחדש של הליווי והטיפול שמקבלים אנשי שטח, שבעקבותיה הוכנסו שינויים רבים שבחלק מהם יזהר שותף.