סקר שנערך בקרב 350 מתושבי שכונת יוספטל בכפר סבא: 90% מהתושבים בעד ההתחדשות העירונית בשכונה

סקר שנערך בקרב 350 מתושבי שכונת יוספטל בכפר סבא: 90% מהתושבים בעד ההתחדשות העירונית בשכונה. 84% מבעלי העסקים חושבים שההתחדשות העירונית תסייע בפרנסתם. השבוע נערך כנס נציגויות עם תושבי השכונה שבו בירך רה”ע רפי סער את התושבים לקראת השנה החדשה ועדכן אותם בהתקדמות הפרויקט. השכונה החדשה תכיל כ-3800 יחידות ותכלול גם: אזור תעסוקה, שטחי מסחר ברחובות, קריית חינוך גדולה, בתי ספר יסודיים ועוד.

רה”ע כפר סבא, רפי סער: “פרויקט ההתחדשות העירונית ביוספטל הוא תיקון עוול היסטורי. תושבי השכונה ראויים לדירות מרווחות ולסביבת מגורים ראויה ונקייה. התמיכה שלהם תסייע בקידומו המהיר של הפרויקט”.

השבוע נערכה הרמת כוסית חגיגית עם תושבי שכונת יוספטל בכפר סבא לכבוד ראש השנה. במהלך הרמת הכוסית, בה השתתפו המינהלת להתחדשות עירונית, אדריכלית העיר, ויאפלן ומשרד אדריכלים יער-קורין אדריכלים,  קיבלו נציגי התושבים עדכון על התקדמות הפרויקט והוצגה להם לראשונה תכנית עקרונית ראשונית ועקרונות התכנון המנחים. נציגי הדיירים מהווים חלק בלתי נפרד מהליך התכנון הראשוני, שעוד עשוי להשתנות במשך הזמן.

ההתחדשות העירונית ביוספטל הינה תוכנית עירונית בצפון מזרח כפר סבא, ביוזמת עיריית כפר סבא ורשות מקרקעי ישראל. היא מוגדרת כפרויקט בעדיפות לאומית ע”פ החלטת קבינט הדיור. השכונה החדשה תוקם בהדרגה במקום השכונה הקיימת שמונה כ-950 יח”ד ותכיל כ-3800 יחידות. פרויקט ההתחדשות העירונית יכלול גם: אזור תעסוקה, שטחי מסחר ברחובות, קריית חינוך חדשה, בתי ספר יסודיים ועוד.

חיזוק הבנייה הירוקה לצד הקמת ציר חדש לכביש 55 שיסייע עם הגודש בכבישים

במסגרת הכנס נחשפו הדיירים לתכנון החדש השומר על רשת הרחובות הקיימת ואף מרחיב אותה. התכנון מציג בלוק מגורים חדשני המערב שימושים שונים, עוטף גינות ושימושים ציבוריים נוספים.  הגינות עצמן קשורות ביניהן במערך שבילים במרחקים קצרים, המבטיחים נגישות מקסימלית של הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי לשכבות התכנון השונות. הרחוב הראשי, שמלווה בכיכר עירונית וחזית מסחרית לכל אורכו, משלים סביבה עירונית חיה ודינאמית.  התכנית מייצרת חיבור חדש של ציר בן יהודה לכביש 55 וע”י כך, למעשה נוצרת כניסה חדשה לעיר כפ”ס. באזור זה יש זכויות מועצמות לשימושי תעסוקה ומסחר ובעתיד אולי אף לתחנת מטרו. התכנית מחזקת את הציר הירוק העירוני הקיים ממרכז גלרט לכיוון השטחים החקלאיים הפתוחים. ציר זה מגיע עד לנחל נווה ימין המחודש, פארק עם טבע עירוני וסביבת אחו לח המנצלת את נתיבי הזרימה ושלולית החורף הקיימים. בפעולות אלה, השטחים החקלאיים מקבלים איכויות נופיות-סביבתיות חדשות. תושבי השכונה והעיר מרוויחים ריאה ירוקה משמעותית.

סקר חדש בקרב תושבי שכונת יוספטל: 90% מתושבי יוספטל בעד ההתחדשות העירונית, רבים מבעלי הדירות שאינם גרים היום בשכונה מעוניינים לחזור לדירותיהם בתום הליך פינוי בינוי

שכונת יוספטל מוגדרת כשכונה ותיקה שכ-19% מתושביה הם אזרחים ותיקים. גודל משק הבית הממוצע עומד על 3 נפשות בכל בית כש-51% מהדיירים בשכונה הם בעלי הדירה ועוד 49% גרים בשכירות. הדירות בשכונה הן יחסית קטנות, 53% מהדירות נעות בגודל של 51-75 מ”ר, 18% מהם מתחת לגודל 50 מ”ר ועוד 29% עולים על גודל של 76 מ”ר. המחיר הממוצע לדירה ביוספטל עומד על כ-1,350,000 ₪ , לעומת 2,214,000 מיליון ₪ ביתר האזורים בעיר כפר סבא.

במדגם שנערך בקרב 348 מתושבי השכונה, המהווים כ-35% מיחידות הדיור במתחם, נשאלו התושבים על פרויקט ההתחדשות העירונית בשכונה. 90% מתושבי השכונה בעד הליך ההתחדשות העירונית, סה”כ כ-90% מבעלי הדירות (אלו המתגוררים ואלו המשכירים) הצהירו כי יחזרו לגור בשכונה בתום הליך הפינוי בינוי. בעלי הדירות ציינו כי הסיבה המרכזית שאינם התגוררו בדירתם עד כה היא מצב השכונה והתשתיות, שבמסגרת ההתחדשות העירונית תעבור מהפכה של ממש. 85% מבעלי העסקים צופים שההתחדשות העירונית תסייע להזרמת דם חדש של לקוחות בשכונה.

ראש העיר, רפי סער, בירך את התושבים ואמר: ” אני שמח להיות כאן ולברך את נציגי השכונה היקרים לכבוד החג ולבשר להם שהטוב עוד לפניהם. התמיכה של תושבי השכונה בפרויקט ההתחדשות העירונית היא מבורכת והיא תסייע בקידומו המהיר. פרויקט ההתחדשות העירונית ביוספטל הוא תיקון עוול היסטורי. תושבי השכונה ראויים לדירות מרווחות ולסביבת מגורים ראויה ונקייה. ויפה שעה אחת קודם”.

איציק בן יצחק, מנהל המינהלת להתחדשות עירונית: “השותפות עם תושבי השכונה בתהליך היא הערובה להצלחת התכנית ולכן אני שמח מאוד לפתוח את הכנס עם נציגים של כל בנייני השיכון בשכונה ולשתף בהליכי התכנון כבר בשלביו המוקדמים. לאחר שערכנו כנסים לנציגות, לתושבים הקשישים בשכונה ולדיירי הדיור הציבורי אנו מתקדמים עוד צעד יחד בדרך להתחדשות השכונה”.

אדר’ עופר קורין, מתכנן הפרויקט קורין אדריכלים סיכם ואמר: ” תושבי השכונה והעיר יזכו לשדרוג שהם ראויים לו, עם דירות חדשות שיוצבו בתוך ריאה ירוקה הכוללת בין היתר פארק עם טבע עירוני וסביבת אחו לח המנצלת את נתיבי הזרימה ושלולית החורף הקיימים”

מיכל שרייבר גלבנדורף, אדריכלית העיר : “אנו שמחים להביא לדיירי שכונת יוספטל בשורה אמיתית שתשנה את איכות חייהם מקצה לקצה. התכנון מציג בלוק מגורים מבוססעקרונות העיר כפר סבא המערב שימושים שונים, עוטף גינות ושימושים ציבוריים נוספים תוך שמירה על שדרות העצים וגינות הכיס שמאפיינות את השכונה. הדיירים מהווים חלק בלתי נפרד מהליך התכנון הראשוני והם יהיו שותפים מלאים לאורך כל הדרך”.