נפתחה קבוצת להט"בים בעלי רקע דתי מכפר סבא "אנחנו עומדים איתנים כקהילה וביחד אחד בשביל השני"
מאת: אירית מרק
קבוצת הקשת הסרוגה בכפר סבא של עמותת "חברותא" מזמינה אתכם להרגיש שייכים אהובים ושלמים. הקבוצה נפגשת אחת לשבועיים ומיועדת לגברים בגילאי 20-35 אשר נמצאים בארון ו/או מחוץ לארון על הרצף הדתי / דתל"ש. הקבוצה מהווה בית פיזי ורגשי ומאפשרת למשתתפים להביא את עצמם בביטחון, להכיר אנשים חדשים וליצוא יחד חוויות מרגשות.

'חברותא' הינה עמותה של להט"בים הנמצאים על הרצף הדתי. חברותא פועלת כלפי פנים להעצמה קהילתית, וכלפי חוץ לקבלת להט"בים בחברה הדתית ולחיזוק הזהות היהודית בקהילה הלהט"בית.
הארגון פועל כבר כ-12 שנים למען בניית קהילה דתית להט"בית, חזקה ומאוחדת הכוללת קבוצות חברתיות ברחבי הארץ, המשמשות בית ומרחב ללהט"בים דתיים, חרדיים, מסורתיים, חוזרים בתשובה ודתיים לשעבר.
בכפר סבא – זו השנה השנייה שהקבוצה החברתית של "הקשת הסרוגה" (מותג הקבוצות המקומיות בארגון) פועלת, ומשמשת כמוקד פעילות לכל אזור השרון והמרכז כולו. שנהב כהן מנחה הקבוצה מתגורר בכפר סבא.

שנהב, למי מיועדת הקבוצה בכפר סבא? ומי יכול להצטרף?

"הקבוצה מיועדת לגברים להטבי"ם מרקע דתי בגילאי 20-40 ופתוחה למנעד רחב של זהויות דתיות ולהט"ביות.
שנהב כהן

כמה חברים יש היום בקבוצה? 

"היום הקהילה מכילה כ-30 משתתפים מכל איזור השרון והמרכז. חברי הקבוצה מגיעים מרקעים מגוונים – בין אם מרקעים של קבלה, הכלה והטמעות בחברה הדתית ובבתי הכנסת, ומרקעים גם פחות אופטימיים בהם החברה הדתית והמשפחה לא קיבלו את הזהות שלהם ואת אופי חייהם כלהטב"ים. אנחנו עומדים איתנים כקהילה וביחד אחד בשביל השני".

אז מה אתה בעצם עושים ואילו פעילויות אתם מקיימים?

"כקהילה, אנחנו נפגשים אחת לשבועיים למפגשים חברתיים בעלי אופי דינאמי – אנחנו נותנים בקבוצה מקום גדול לזהות הדתית והלהט"בית שלנו, כמו כן, אנו מקיימים מפגשים חברתיים לשם הווי וגיבוש, מפגשי תוכן שמעסיקים ומעניינים אותנו, הרצאות חוץ, ימי לימוד, סופי שבוע משותפים ועוד ועוד".

היכן אתם נפגשים?

"הקבוצה פועלת במסגרת הבית הגאה של כפר סבא הפועל בעיר, אך מיקום המפגש נשאר חסוי עקב רגישות ודיסקרטיות, ומתאימה לכולם – גם למי שבארון וגם למי שמחוצה לו, למי שבטוח בעצמו וגם למי שמתלבט ואינו רוצה להגדיר את הזהות שלו כרגע".

האם יצאו חיבורים מהקבוצה?

"המפגשים שלנו הם לצד גיבוש והכרת חברים חדשים בקבוצת השווים שלנו – על הרצף הדתי להטב"י – קבוצת שווים בעלת טון הזדהות ייחודי משלה. בקבוצה נוצרו קשרים בין אישיים חזקים מאוד, חברויות וקשרים חזקים על הרקע המשותף שכולנו באים ממנו. מטרת העל העיקרית של הקבוצה שהיא תהיה קבוצה חברתית, אם על הדרך חברי הקבוצה ימצאו בה קשרים זוגיים זה יהיה מבורך".

איך התגובות לקבוצה כזו בכפר סבא?

"למרות שכפר סבא היא עיר ליברלית ומאפשרת, יש המון עבודה לעשות על מנת שלהט"בים בכלל ולהט"בים דתיים בפרט ירגישו בטוחים להיות מי שהם. רק בשבוע שעבר שציינו את חג החנוכה וניצחון האור על החושך – נעשה מעשה ונדליזם בעיר – חנוכיית הגאווה שהועמדה בעיר הושחתה פעמיים. הקבוצה שלנו מעבירה מסר אחד ויחיד, על רקע האמרות הקשות שנשמעות כלפי להט"בים מפי פוליטיקאים – אנחנו כאן כדי להישאר, ולהיות אחד בשביל השני. הזהות הדתית והזהות הלהט"בית היא חלק בלתי נפרד מאיתנו, אין לנו רצון להתחבא או "לבחור" לחיות את חיינו תחת זהות דתית או להטב"ית בלבד".

 

החנוכייה בכפר סבא שהושחתה, השלט הוסר עי אלמונים