אוסנת ספורטה:"הפיכת מדרחוב ירושלים למתחם בילוי ופעילות לתושבים ותיקים"

אוסנת ספורטה מעלה הצעה ל"הפיכת מדרחוב ירושלים למתחם בילוי ופעילות לתושבים ותיקים"

"בנובמבר 2022 ערכנו סקר בקרב תושבים ותיקים בכפר-סבא. מטרת הסקר הייתה לבחון את שביעות הרצון של התושבים הוותיקים מהשירותים העירוניים. לצד שביעות רצון משירותים
קיימים, נמצא כי מעל %50 ממשתתפי הסקר העידו כי הם נאלצים לצאת מחוץ לעיר על-מנת לצרוך פעילויות תרבות ובילוי. לדבריהם, השירותים העירוניים בתחום זה אינם מספקים
מבחינת המגוון, האיכות והזמינות שלהם. גם בהקשר של זמינות המידע נמצאו פערים בין הקיים ובין המידע שאליו נחשפים התושבים. בנוסף ציינו רבים את סוגיית המחיר, כגורם שמונע מהם
לצרוך פעילויות פנאי ותרבות במידה שהיו רוצים.

סוגיה משמעותית נוספת שעלתה בסקר היטה התחבורה הציבורית. %63 מהמשיבים העידו כי אינם משתמשים בתחבורה הציבורית, וזאת בשל היותה לא זמינה, לא נגישה ולא אמינה בהיבט
של עמידה בלוחות זמנים. לאור המידע שהצטבר מממצאי הסקר הועלתה האפשרות להפיכת מדרחוב ירושלים למרכז בילוי ופעילויות לתושבים ותיקים. אתר זה הוצע בשל היותו עתיר במוסדות תרבות, מרכזי ונגיש ובעל פוטנציאל לפעילויות פנים וחוץ.

"לצורך הכנת תכנית רעיונית קיימנו קבוצת מיקוד של כ-40 תושבים ותיקים , שהתמקדה בשאלה: "איך הופכים את מדרחוב ירושלים למתחם בילוי ופעילויות לתושבים הוותיקים שלנו?" ההצעות
והתובנות שהועלו על-ידי המשתתפים היוו את הבסיס לתכנית זו.

ספורטה

2 .עיקרי התכנית

א. הגדרת מדרחוב ירושלים כמתחם בילוי ופעילויות, בדומה למתחם חצר השוק, וניהולו על-ידי גורם מקצועי/מינהלת.

ב. הגדרת קונספט ייעודי למתחם, ועיצוב אלמנטים שונים בסביבה הפתוחה, שייצרו חווית בילוי נגישה ומזמינה. לדוגמא: שולחנות ברידג', במות קטנות למופעי מוזיקה ופינות ישיבה מוצלות.

ג. יצירת תמהיל של בתי עסק, בתי-קפה ומסעדות, המבוסס על הבנת הצרכים והאופי הייחודי של התושבות והתושבים הוותיקים בעיר.

ד. תכנון לוח פעילות שבועי/חודשי/עונתי המספק עניין ו"גירוי לצאת מהבית ולפגוש אנשים" : יריד אומנים ואומנויות, שוק קח-תן, תערוכות מתחלפות של אומנים ואספנים כפר-סבאים תחת כיפת השמיים, מופעי רחוב של הרכבים מוזיקליים וכדו'.

ה. בחינת האפשרות להשכרת המבנה של הבליקר בייקרי )שנסגר( על-ידי העירייה והפיכתו למרכז הוליסטי לתושבים ותיקים:

• במרכז יינתנו שירותי מידע, יעוץ והכוונה לתושבים ותיקים במגוון תחומים הרלוונטיים לקהל היעד הזה )ע"י נציגי ביטוח לאומי, שירותי סיעוד, עו"ס וכדו'(.

• המרכז יפעל באופן יזום ויצירתי להנגשת המידע על מגוון הפעילויות והשירותים לכל תושבי העיר הוותיקים )עד הבית(.

• המרכז יהווה מקום מפגש פתוח לתושבים ותיקים ויתקיימו בו פעילויות על בסיס חד -יומי, שאינן כרוכות במחויבות ארוכת טווח ושיסובסדו על-ידי העירייה.

• במרכז יפעל מיזם "מה שלומך?" על-ידי מתנדבים, ליצירת קשר טלפוני/פיזי יזום עם תושבים ותיקים אחת לשבוע.

• המרכז יהיה "הבית של המתנדבים הוותיקים בעיר".

• במרכז תוקם מערכת של ידיעון/עיתון לתושבים הוותיקים בעיר, שינוהל על ידם.

• במרכז יתקיימו פעילויות ספורט/יצירה ואחרות לסבים/סבתות ונכדים. • במרכז יתקיימו הרצאות, לימודי שפה, קורסים לשימוש בכלים טכנולוגים וכדו', בסבסוד העירייה.

ו. מתחם היכל התרבות ובית ספיר – סבסוד פעילויות קיימות על-מנת לאפשר השתתפות של תושבים נוספים, לרבות ביטול הגבייה על אירועי "שבת תרבות", כפי שנהוג בערים אחרות.
לסיכום, היוזמה להפיכת המדרחוב למתחם פעילויות ובילוי לתושבים ותיקים באה לתת מענה לתושבים ותיקים אשר אינם מוצאים מענה מתאים במרכזי היום ו/או בפעילויות הקיימות. בנוסף, מטרתו לייצר מוקד תוסס ושוקק חיים ומקום מפגש ספונטני לתושבים ותיקים בעיר. לכשיופעל המתחם הוא עשוי לסייע לקהילה הכפר -סבאית להתמודד עם תופעת הבדידות של חלק מהתושבים הוותיקים ולשפר משמעותית את איכות חייהם.