פרויקט מרגש של תלמידי תיכון רבין בכפר סבא יחד עם תלמידים מגרמניה, להנצחת הקהילה היהודית שהושמדה בשואה

השבוע חזרה משלחת אבני נגף משכבת י' בתיכון רבין מביקור מרגש ומשמעותי בעיר אשפנבורג בגרמניה, ביקור אליו נסעו במסגרת מיזם "אבני נגף" – להנצחת יהודים שנרצחו בשואה על ידי הנאצים.
פרויקט אבני נגף – "האנשים מאחורי האבנים" – הוא פרויקט ייחודי המתקיים בשיתוף תיכון רבין ותיכון מהעיר אשפנבורג בגרמניה, על ידי העלאת סיפוריהם של יהודי הקהילה במקום לאפליקציה ייעודית והנחת אבני נגף עם שמותיהם על המדרכות סמוך לבתיהם. זאת לאחר חקר תולדות הנספים וכתיבת הביוגרפיות שלהם

מטרת הפרויקט, עליו זכה התיכון בפרס החינוך של ארגון המורים כבר בשנת 2020, ושאותו יזמו ורדה פז מכפר סבא ועודד צינגהר – איש הייטק לשעבר המתגורר בגרמניה ושיצר את האפליקציה – היא ללמוד ולזכור את השואה, על ידי חקר תולדות החיים של אנשים שחיו בעיר אשפנבורג. זאת תוך יצירת דיאלוג ובסיס לעתיד משותף של בני נוער משתי המדינות.
בביקור הנוכחי, ערכו תלמידי התיכון טקס מרגש בעיר ובו הניחו 13 אבני נגף חדשות, המתווספות ל-120 אבני הנצחה שכבר הונחו בעיר, והכנסת הביוגרפיות של הנספים באפליקציה. אבני הנגף החדשות נחנכו בטקס מרגש בו השתתף ראש העיר אשפנבורג, השר לענייני אנטישמיות של מדינת בוואריה וגם ג'פרי גוטמן – פרופסור להיסטוריה מהעיר וושינגטון בארה"ב, ששתי אבנים שהונחו היו לזכר סבו וסבתו, תושבי העיר ונספו בשואה.
בנוסף ביקרו בעיר וירצבורג באנדרטת המזוודות ונפגשו עם ראש העיר, שהניפה את דגל ישראל בכניסה לעירייה לכבוד יום העצמאות, וגם בעיר מילטנברג – שם למדו על ההיסטוריה היהודית באזור .
"התארחנו בבתי התלמידים מגרמניה, למדנו על החיים שלהם היום והכרנו חברים חדרים לחיים", מספרים חברי המשלחת מכפר סבא. "הביקור היה מרגש וחשוב מאוד, ונמשיך לפעול להנצחת היהודים שנרצחו באכזריות בשואה".
יש לציין, כי תיכון רבין מקדם פרויקטים בין-לאומיים עם מדינות באירופה של שיתופי פעולה בתחום החינוך, כאשר בחודש ספטמבר הקרוב צפויה לצאת משלחת צעירים לעיר התאומה ויסבאדן שבגרמניה.
רצ"ב: משלחת תלמידי תיכון רבין בגרמניה. צילומים: עיריית כפר סבא